1اشاره
1اشاره
روستای ورکانه همدان

از روستای ورکانه همدان بیشتر بدانید

یکی از استان های کشورمان که تعدادی از زیباترین روستاهای ایران را در خود جای داده است، استان همدان است. می خواهیم راجع به یکی از سنگی ترین روستاهای ایران صحبت کنیم، جایی که نگاه به آن شما را به عصر رنسانس می برد. روستایی که از سنگ ساخته شده است و به روستای چشمه قل قل هم شناخته می شود. با ما همراه باشید:

بعد از سفر به استان همدان، کمی که از شهر همدان می گذریم به روستایی خوش آب و هوا می رسیم که به محض ورود یادآور عصر رنسانس اروپا می شود و همین موضوع باعث معروف شدن آن به روستای رنسانسی ایران هم شده است. روستایی منحصر بفرد از جنس سنگ که تاریخ ۴۰۰ ساله و خاص بودنش باعث قرار گرفتن آن در فهرست آثار ملی ایران شده است.

قدمت روستای ورکانه همدان با خانه های سنگی و کوچه ای سنگفرش شده اش، به حدود ۴۰۰ سال قبل برمی گردد، روستایی که باید گفت از بهترین مناطق گردشگری استان همدان است و نام آن در فهرست آثار ملی ایرن هم ثبت شده است. چشم گیرترین جاذبه ی این روستا، خانه های سنگی آن است که باعث شده تا به رنسانس ایران معروف شود. با کمی گشت و گذار در ان روستا می توانید بیشتر آن را بشناسید و از لحطه لحظه ی بودنتان در آنجا در کنار مردم دوست داشتنی ورکانه لذت ببرید.

خانه های روستای ورکانه همدان از سنگ، سنگ لاشه و سنگ مالون و خشت و آجر ساخته شده اند، دلیل استفاده از سنگ در ساخت خانه های این روستا، فراوانی سنگ و مقاوم بودن درآن در برابر عوامل طبیعی است. این سنگ لاشه ها توسط ملات گل روی هم روی هم قرار می گرند . البته سقف این خانه ها با تیرهای چوبی و قیرو گونی پوشیده شده است.

وجود چشمه های آب متعدد، چشمه سارهای بیشمار و رودخانه های فصلی که از ارتفاعات سرچشمه می گیرند، زمین های سر سبز و باغات متعدد، طیبیعتی چشم نواز را برای این روستا به ارمغان آورده اند.

یکی از تفریحاتی که در روستای ورکانه همدان می توانید داشته باشید، کوهنوردی در کوه های اطراف این روستا به نام های دره خان، سوبلاغ و و تخته سنگ با چشم اندازهای فوق العاده ای که دارند تصویر زیبایی از روستا به شما می دهند.

یکی از جاذبه های تاریخی روستای ورکانه همدان قلعه مهری خانم نام دارد که مهری خانم در واقع ارباب این روستا بوده است. قلعه مهری خانم دارای ۲ طبقه است که طبقه ی دوم در قسمت مرکزی آن ایجاد شده است.

از جذابیت های مذهبی این روستا هم می توان به آرامگاه امامزاده غیب اشاره کرد که بین مردم روستا، از احترام زیادی برخوردار است، این آرامگاه در آخر هفته ها بسیار شلوغ می شود.

چطور به روستای ورکانه همدان برویم؟

ابتدا باید خودتان را به استان همدان برسانید. از آنجا مسیرتان را به مرکز این اسان یعنی شهر همدان تغییر دهید. روستای ورکانه در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی همدان قرار گرفته است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *