1اشاره
1اشاره
غار علیصدر همدان

از غار علیصدر همدان بیشتر بدانید

غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا

غارها با فضای اسرارآمیز و پر رمز راز خود همیشه طرفدارهای خاص خودشان را دارند. صدای جریان آب، پرندگان و جانورانی که در غار زندگی می کنند و غارسنگ ها و قندیل هایی که در جای جای آن هستند جاذبه طبیعی زیبایی را به وجود آورده اند که هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می کند. ایران غار تماشایی و بزرگ کم ندارد و یکی از غارهای دیدنی اش غار علیصدر است.

غار علیصدر ازغارهای آبی است که فقط تعداد کمی از آن ها در جهان وجود دارد. برای دیدن این غار باید به ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان بروید، در آنجا روستایی به نام علیصدر قرار دارد که از توابع شهرستان کبودرآهنگ است. به محوطه این غار که برسید امکانات زیادی مثل مهمانسراها، ویلاهای چوبی، چادرهای صحرایی و مسیرهای کوهنوردی حسابی جلب توجه می کند و خبر از غاری می دهد که یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایران است.

تا قبل از سال ۱۳۴۲ اهالی اطراف این غار آب مازاد نهرسراب را به داخل غار هدایت و از این غار به عنوان سد استفاده می کردند به طوری که سطح آب در آن به حدی بالا بود که امکان ورود به داخل غار وجود نداشت. پس از اینکه در سال ۱۳۴۲ امکان دسترسی به غار فراهم شد گروهی ۱۴ نفره به داخل غار رفتند و اطلاعات زیادی را درباره طول، عرض، ارتفاع و عمق دریاچه آن به دست آوردند. دهانه غار تا سال ۱۳۵۲ در حدود ۵۰ سانتی متر بود و فقط کوهنوردان حرفه ای می توانستند وارد آن شوند تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۵۳ دهانه غار باز شد و با اضافه شدن امکاناتی مثل انواع قایق ها، در سال ۱۳۵۵ به روی طبیعت دوستان و گردشگران باز شد.

همین که وارد غار شوید رسوبات کربنات کلسیم بر روی سقف و دیواره ها نشان می دهد که قبلا در اینجا هم آب وجود داشته است. ۵۰ متر پایین تر که بروید سوار قایق می شوید و سنگ هایی را می بینید که زمین شناسان قدمت آن ها را ۱۳۰ تا ۱۹۰ میلیون سال می دانند. پس از مدتی از قایق پیاده شده و مسیری نسبت طولانی را پیاده طی می کنید و غرق در فضای اسرارآمیز غار می شوید. تا اینکه دوباره امکان قایق سواری برای شما محیا می شود و بعد از مدتی همان مسیر را برمی گردید و از غار خارج می شوید. چیزی که غار علیصدر را از دیگر غارهای آبی دنیا متمایز کرده قایق سواری راحت در درون وسعت زیاد این غار است. عمق آب این غار در بیشترین مقدار به ۱۴ متر می رسد و بدون بو، رنگ و مزه است، در این آب هیچ حیات جانوری وجود ندارد و آنقدر زلال است که می توانید تا عمق ۱۰ متری آن را ببینید!

این غار بسیار بزرگ است و فقط ۱۴ کیلومتر آن کشف شده است، از این مقدار فقط ۴ کیلومتر آن نورپردازی شده و امکان بازدید دارد. سقف غار که در برخی از قسمت ها ارتفاع آن به ۱۰ متر هم می رسد پوشیده از کربنات کلسیمی است که دربرخی از قسمت ها با دیگر عناصر شیمیایی هم مخلوط شده است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *