1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به رشت

راهنمای سفر به رشت

در میان شهرهای پرطرفدار شمال ایران، شهر رشت جایگاه ویژه ای دارد این شهر که سومین شهر گردشگر پذیر ایران است با طبیعت سرسبز، جنگل های انبوه، دریای زیبا و خانه های دیدنی اش دل هر گردشگری را می برد. در نقطه نقطه شهر ویژگی های منحصربفردش را می بینید و با  قدم زدن در میان کوچه پس کوچه ها بوی غذاهای شمالی، لباس های رنگارنگ و لهجه شیرین مردمانش شما را شیفته این شهر می کند. قبل از اینکه راهی رشت شوید راهنمای سفر زیر را بخوانید تا با این شهر بیشتر آشنا شوید.

رشت،‌ پایتخت گیلان، پرجمعیت ترین و بزرگ ترین شهر شمال است. جمعیت این شهر نزدیک یک میلیون نفر است و که این تعداد، در روزهای شلوغ گردشگری دو برابر می شود. رشت از شمال به دریای خزر و مرداب انزلی، از شرق به کوچصفهان و آستانه اشرفیه، از غرب به صومعه سرا، فومن و رودخانه پسیخان و از جنوب به شهرستان سنگر و رودبار محدود است. اگر بخواهید از تهران به رشت بروید باید ۳۲۵ کیلومتر راه را طی کنید.

آب و هوای رشت

رشت آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و میانگین سالانه بارندگی اش ۱۳۵۹ میلیمتر است و به همین دلیل به آن شهر باران می گویند. ریزش مداوم باران باعث شده که مردم برای ساخت پشت بام ها  ازپوشش سفال استفاده کنند. کم باران ترین ماه ها تابستان به خصوص مرداد و پرباران ترین پاییز به خصوص مهر و آبان است.

جاذبه های رشت

جاذبه اصلی شهر رشت دریا و جنگل هایش است اما با قدمت طولانی اش جاذبه های تاریخی زیادی هم دارد که تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم:

مدرسه شاپور

مدرسه شاپور در اوایل دوره پهلوی در مسیر رشت – انزلی ساخته شد. این مدرسه در لیست آثار ملی ایران است و اولین مدرسه این شهر است که برای ساختش از شیوه معماری مدرن استفاده شده است.

مسجد صفی

در میان بناهای مذهبی شهر رشت مسجد صفی با کاشی کاری ها و گچ بری های زیبایش اهمیت زیادی دارد. ساخت بنای اصلی این مسجد به زمان صفویه برمی گردد و چون تعدادی از شاهزادگان جوان در این محل کشته شدند شاه عباس اسم این مسجد را شهیدیه گذاشت.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان از فعالان جنبش مشروطه بود که در سال ۱۳۰۰ درگذشت. آرامگاه این مبارز فعال در جنوب شهر رشت قرار دارد و مسافران زیادی در سفر به رشت از آن دین می کنند.

گنبد پیر محله

در ۴ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلاچای بقعه ای زیبا را می بینید که در زمان صفویه ساخته و بارها در دوره قاجار و معاصر مرمت شده است. در این بنا اتاق میانی به همراه ایوان های جانبی و ستون های چوبی ساده ساخته شده است.  این بقعه ظاهری مستطیلی دارد و پشت بام آن از سفال درست شده است.

غذاهای محلی رشت

غذاهای رشت از لذیذترین و خوشمزه ترین غذاهای ایران هستند و در بیشتر آن ها از سیر استفاده می شود، ۲  مورد از معروف ترین غذاهای این دیار را به شما معرفی می کنیم:

میرزا قاسمی: این غذا با بادمجان، گوجه فرنگی، تخم مرغ، سیر، ادویه و رب گوجه فرنگی درست می شود و برای آماده کردنش ابتدا بادمجان ها را کبابی کرده، پوست آن را جدا می کنند و پس از له کردن، آن را در روغن تفت می دهند، سپس سیر و گوجه و رب و در آخر هم تخم مرغ ها را به مواد اضافه می کنیم.

باقلا قاتوق: این غذا با لوبیا رشتی(پاچ باقلا)، شوید، سیر خام، تخم مرغ، ادویه و روغن درست می شود و برای آماده کردنش ابتدا باقالی ها را پوست کرده و به همراه سیر و روغن سرخ می کنیم، سپس شوید را به آن اضافه کرده و با کمی آب روی حرارت ملایم می گذاریم، وقتی روی غذا بالا آمد تخم مرغ ها را در آخر به غذا اضافه می کنیم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *