1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به لرستان

راهنمای سفر به لرستان

لرستان از آن استان های دیدنی ایران است که می توانید در ایام تعطیلات برنامه ای بچینید و از جاذبه های طبیعی و تاریخی اش دیدن کنید. استانی که هر کدام از شهرهایش ارزش بازدید دارند و طبیعت بکرش حسابی روحیه تان را عوض می کند.

موقعیت جغرافیایی

لرستان از استان های غربی ایران است که وجود جنگل های بلوط، کوه ها و آبشارها آن را برای گردشگران محبوب کرده است. این استان در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و بیشتر قسمت های آن پوشیده از کوه های زاگرس است. مرکز این استان خرم آباد است و شهرهای مهم آن خرم آباد، بروجرد، دورود، پلدختر، الیگودرز و … است.

آب و هوا

لرستان آب و هوای متنوعی دارد و  شرایط جوی در قسمت های شمال، جنوب، غرب و شرق آن با هم فرق دارد. زمستان در قسمت های شمالی استان، برف و کولاک است اما در قسمت های جنوبی هوایی معتدل برقرار است. این استان دارای سه آب و هوای مختلف  سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم جنوبی است.

بهترین زمان برای سفر به لرستان

بهترین زمان برای سفر به این استان بهار و مخصوصا اردیبهشت است چون طبیعت خیلی زیبایی دارد.

جاذبه های لرستان

استان لرستان با طبیعت بکر و تاریخ طولانی اش پر از جاذبه های گردشگری است، تعدادی از این جاذبه ها را در زیر معرفی می کنیم:

گرداب سنگی

برای دیدن این گرداب باید به غرب خرم آباد در کنار میدان تختی بروید. این گرداب در زمان ساسانیان ساخته شده و همیشه پر از آب است.

قلعه فلک ‌الافلاک

این قلعه بر روی تپه ای مشرف به شهر قرار دارد و در زمان ساسانیان ساخته شده است. چیزی که جذابیت این قلعه ی تاریخی را بیشتر می کند چشمه ی پرآبی است که از شمال تپه به پایین جریان دارد.

دریاچه کیو

چشمه هایی که در اطراف این دریاچه هستند این دریاچه ی مصنوعی را پر از آب می کنند. کیو به زبان لری یعنی کبود و دلیل اینکه به این دریاچه کیو میگویند آب زلال و عمق دریاچه است.

بام لرستان

اگر گذرتان به خرم افتاد افتاد حتما وقت بگذارید و به بام لرستان بروید تا نمایی زیبا از شهر در جلوی چشمانتان به نمایش در بیاید. بام لرستان ۸۰۰ هکتار است و در شرق این شهر قرار دارد.

پل شاپوری

به لرستان پایتخت پل های ایران می گویند چون در آن بیش از ۱۰۰ پل تاریخی هست. پل شاپوری تنها پل تمام سنگ دنیاست و در جنوب خرم آباد قرار دارد. قدمت این پل به زمان ساسانیان برمی گردد و در گذشته نقطه ی اتصال لرستان به خوزستان بوده است.

پارک جنگلی مخمل‌ کوه

در شمال شرقی خرم آباد کوهی هست به اسم مخمل کوه که ۱۹۰۰ متر ارتفاع دارد. بخش شمالی این کوه تفریحگاهی خوش آب و هوا دارد که از جاذبه های پرطرفدار این شهر است.

آبشار بیشه

برای دیدن این آبشار زیبا باید به دهستان سپیددشت در۶۴ کیلومتری خرم آباد بروید. اینجا با طبیعت بکرش محلی عالی برای طبیعت گردی و لذت بردن از هوای خوب و مناظر زیباست.

شکم گردی در لرستان

کباب بروجردی: این کباب هم مثل دیگر کباب های ایرانی است ولی چیزی که آن را متفاوت کرد کیفیت خوب گوشت و ماهر بودن سرآشپزش است.

شامی کباب: این شامی مثل همه ی شامی هایی است که در شهرهای دیگر پخته می شود تنها فرق آن با بقیه این است که برای آن یک سس مخصوصی از سبزی های معطر، گردو و رب انار درست می شود.

خورش کلیه ترش: این خورش از آن غذاهای محبوب لرستان است که بیشتر مردم آن را دوست دارند. برای درست کردن این غذا از موادی مثل سیب زمنی، گوشت گوسفند، رب انار، زردچوبه، فلفل و پیاز استفاده می شود.

آش شله ماش: برای درست کردن این آش محلی از حبوباتی مثل لوبیا چیتی، ماش و عدس استفاده می شود و دیگر مواد آن هم برنج، آب گوشت، کشک، پیاز، زعفران و نعناع داغ است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *