1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به کویر مرنجاب

راهنمای سفر به کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در کجاست

بدون شک کویر یکی از افسون کننده ترین آفریده های خداوند است که سهم بالایی در جذابیت طبیعت دارد. آرامش و سکوت عمیق و آسمان شب جادویی کویرها، باعث شده تا با بازدید از یکی از آنها بتوان همزمان سکوت و زیبایی را با هم تجربه کرد. کشور ایران به دلیل جغرافیای طبیعی ای که دارد، دارای جنگل، دریا، کوهستان و کویرهای زیادی است. یکی از دل انگیزترین این کویرها کویر مرنجاب نام دارد. با ما همراه باشید:

کویر مرنجاب در کاشان و در شمال شهرستان آران بیدگل قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد، ۸۵۰ متر است. کویر مرنجاب از تپه های شنی زیادی تشکیل شده است و برخلاف آنچه که از کویر تصور می شود، پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی ای دارد.

بیشترین پوشش گیاهی کویر مرنجاب شامل گیاهان شورپسند، دم گاوی، گز و… است.

آب و هوای این کویر ماند تمام کویرهای دیگر در روزها بسیار گرم و گاهی کلافه کننده و در شب ها بسیار خنک است طوریکه بسیاری از افرد در شب ها، آتش روشن کرده و به دور آ ن می نشینند. آسمان شب کویر مرنجاب هم یکی از دیدنی ترین صحنه هایی است که هر کسی می تواند دیده باشد، آسمان سیاه رنگی وسیع با هزاران ستاره ی درخشان که زیبایی افسون کننده ای به آن داده اند.

مرنجاب و جزیره ای که سرگردان است

جزیره ی سرگردان جزیره ای در دریاچه ی نمک است که سرتاسر آن را سنگ های آذرین متخلخل تشکیل داده است. دلیل نام گذاری این جزیره به سرگردان این است که قدیمی ها بر این عقیده بوده اند که این جزیره بصورت مدام در حال حرکت است. امروزه مشخص شده که این پدیده، خطای دید است و در واقع با محو شدن دو انتهای خط افق در هم که به دلیل گرمای شدید و پدیده ی سراب اتفاق می افتد، این تصور بوجود آمده است.

در سفر به مرنجاب چه چیزهایی باید با خود ببریم؟

پیشنهاد می کینم به دلیل وسیع بودن کویر، برای اینکه در آن گم نشوید حتما کنار خود یک راهنمای بلد به منطقه داشته باشید. آب آشامیدنی و غذا به مقدار لازم، زیر انداز و چراغ قوه، کفش مناسب، عینک افتابی و کرم ضد آفتاب را هم فراموش نکنید.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

اگر از گرمای زیاد سوزان هوا فراری هستید، ماه آبان تا فروردین، بهترین زمان سفر به مرنجاب است و هوا در مقایسه ماه های دیگر معتدل تر و خنک تر است.

اگر از تهران حرکت می کنید، باید ابتدا به اتوبان قم– تهران و بعد اتوبان قم- کاشان بروید. بعد از طی مسیر اتوبان به شهر کاشان و از آنجا به آران و بیدگل می روید. در آران بیدگل باید وارد بلواری به نام بلوار ارتش شوید و تا کاروانسرای مرنجاب که حدود ۴۵ کیلومتر راه است، حرکت کنید. از کاروانسرا تا کویر شنی مرنجاب هم حدود ۸ کیلومتر دیگر راه است.

اگر چه بازدید از کویر مرنجاب می تواند سفر ی یک روزه باشد، اما اگر اهل طبیعت گردی باشید، کمپینگ در دل رمل ها، تماشای آسمان پر ستاره ی شب و دیدن طلوع خورشید کویر، می تواند خاطراتی به یاد ماندنی را برایتان رقم بزند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *