1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به شیراز

راهنمای سفر به شیراز

شیراز، مرکز استان فارس در جنوب شرقی ایران قرار دارد. اطراف این شهر را رشته کوه هایی بلند احاطه کرده که این در حفظ شهر اهمیت خاصی داشته است. این شهر پایتخت سلسله زندیه بوده، به همین دلیل در آن آثار تاریخی زیادی وجود دارد و گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان برای بازید از این آثار به شیراز سفر می کنند.

اَب و هوای فارس

در استان فارس سه آب و هوای مختلف وجود دارد. نواحی شمال، شمال غرب و غرب این استان کوهستانی است به همین دلیل زمستان های سرد و تابستان های ملایمی دارد. ناحیه مرکزی که شیراز هم در همین ناحیه قرار دارد دارای آب و هوایی نسبتا معتدل و تابستان هایی گرم و خشک است. ناحیه جنوب و جنوب غرب این استان به دلیل نزدیکی به حنوب ایران تابستان های بسیار گرم و زمستان های معتدل دارد. در شیراز میانگین هوا در گرم ترین ماه سال (تیر) ۳۰ درجه سانتی گراد و در سردترین ماه سال (دی) ۵ درجه سانتی گراد است.

جاهای دیدنی شیراز

حافظیه

آرامگاه حافظ، شاعر قرن هشتم، در شیراز قرار دارد و این مکان یکی از جاذبه های تاریخی این شهر است. این آرامگاه ۶۵ سال بعد از درگذشت حافظ به دست وزیر حاکم وقت در شیراز ساخته شد و در طول سال ها بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. حافظیه دو صحن شمالی و جنوبی دارد و تالاری به طول ۵۶ متر و عرض ۸ متر این دو صحن را از هم جدا کرده است. این تالار باشکوه ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر دارد.

سعدیه

سعدیه جایی است که سعدی در اواخر عمر خود در آنجا زندگی کرد و پس از مرگ هم در همان جا به خاک سپرده شد. آرامگاه این شاعر بزرگ یک گنبد فیروزه ای دارد که بر روی ۸ ستون مختلف قرار گرفته، دیوارهای آن مرمرین است و قبر سعدی در وسط آن قرار دارد.

دروازه قرآن

با ورود به شهر شیراز اولین بنایی که می بینید دروازه قرآن است. در دوره زندیه این درواز را بازسازی کردند و دو قرآن نفیس در بالای آن قرار دادند. بعدها دروازه به دستور رضاخان ویران شد و سال ها بعد  بازرگانی شیرازی دوباره دروازه ای دیگر ساخت.

حمام وکیل

حمام وکیل در دوره زندیه در مرکز شیراز، در نزدیکی بازار وکیل ساخته شد. در ساخت این حمام از پیشرفته ترین معماری زمان خود استفاده شد. گرم خانه با سنگفرش پوشیده شده و در زیر سنگفرش ها دالان هایی باریک وجود دارد تا هوای گرم و بخار در آن جریان یابد و باعث گرم شدن کف حمام شود. برای اینکه از ورود هوای سرد به داخل حمام جلوگیری شود درب ورودی آن را کوچک ساخته اند و ورودی به رختکن، زاویه دار ساخته شده است.

مسجد وکیل

مسجد وکیل مسجدی از دوره زندیه است که معماری زیبایی دارد. این مسجد دو ایوان و دو شبستان شرقی و غربی دارد. در شبستان جنوبی ۴۸ ستون سنگی مارپیچ ساخته شده که از تماشایی ترین قسمت های مسجد است.

بازار وکیل

بازار وکیل در مجاورت میدان شهرداری و در نزدیکی ارگ کریم خان قرار دارد. این بازار سنتی زیبا در دوره زندیه با گچ و آجر ساخته شد و هنوز هم قطب اقتصادی شیراز است.

مسجد نصیرالملک

نصیرالملک از مساجد قدیمی شیراز است که در نزدیکی شاه چراغ قرار دارد. این مسجد از نظر کاشی کاری و مقرنس باارزش ترین مسجد ایران است. به کار بردن شیشه های رنگی در این مسجد باعث شده که به آن لقب مسجد صورتی ایران را بدهند، وقتی نور خورشید به شیشه های رنگی این مسجد می تابد شبستان آن رنگارنگ و رویایی می شود. این مسجد در سال ۱۲۹۳ توسط سلسله قاجار ساخته شد و از یک منزل، تالار آیینه، مسجد، آب انبار و حمام تشکیل شده است.

باغ ارم

باغ ارم در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ دیگر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در این باغ تاریخی چند بنا و باغ گیاهشناسی قرار دارد. به درستی معلوم نیست که این باغ در سالی به وجود آمده ولی با توجه به اطلاعاتی که از سفرنامه های مختلف قرن دهم و یازدهم هجری به دست آمده این باغ در زمان سلجوقیان هم وجود داشته است. در باغ ارم تنوع گیاهی فوق العاده وجود دارد و گیاهان مختلفی از سراسر جهان در آن کاشته شده است.

 هتل های شیراز

هتل هایی مانند شیراز، پارس، هما و چمران از هتل های لوکس هستند که اقامت در آن ها شبی حدود ۲۲۰ هزار تومان هزینه دارد. ولی اگر می خواهید کمتر هزینه کنید می توانید به مهمان خانه ها یا هتل های سه ستاره بروید. برای دسترسی بهتر به آثار تاریخی این شهر هتل های خیابان رودکی و زند بهترین گزینه هستند.

غذاهای سنتی شیراز

غذاها و خوراکی های خوشمزه شیراز، گردشگران را وسوسه می کند تا حتما در سفر خود به این شهر آن ها را امتحان کنند. دو مورد از محبوب ترین غذاهای سنتی این شهر را معرفی می کنیم:

شیرازی پلو

برای تهیه این غذای خوشمزه از برنج، بادمجان، مرغ، ماست ، زعفران دم‌ کرده، ، زرشک و ادویه استفاده می شود. این غذا طرفدران بسیاری دارد و معمولا همه از عطر و طعم آن راضی می شوند.

دوپیازه آلوی شیرازی

برای تهیه این غذا از سیب زمینی، پیاز، گوجه، رب و ادویه استفاده می شود. ابتدا سیب زمینی را آب پز و خرد می کنند سپس آن را با پیازداغ، گوجه و رب ترکیب می کنند. پخت این آسان و از غذاهای پرطرفدار شیراز است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *