1اشاره
1اشاره
ازمیغان طبس

روستای ازمیغان طبس را بیشتر بشناسیم

ازمیغان، بهشت گردشگری طبس

در بسیاری از از مواقع طبیعت انسانها را شگفت زده می کند. احتمالا پدیده هایی مانند روستای درک سیستان و بلوچستان و نامیبی اَفریقا را دیده اید که به علت اَنکه کویر و دریا به شکل زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند بر سر زبانها اوفتاده اند.

در این مطلب شما را با روستای کویری که به داشتن شالیزارهای زیاد و درختان پربار نخل معروف است اَشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

روستای ازمیغان در استان خراسان جنوبی قرار داشته و از توابع شهرستان طبس بشمار می رود. اگر نگاهی به نقشه ایران بیاندازید متوجه می شوید که این روستا در یکی از خشک ترین مناطق اَب و هوایی ایران قرار گرفته است.

کشت برنج اصلی ترین کسب و کار مردم این منطقه است و روستای ازمیغان تنها روستایی در شهرستان طبس می باشد که در اَن برنج کاشت می شود. ساکنان روستا با کار و تلاش بسیار بر روی 20 هکتار زمین در حدود 60 تن برنج برداشت می کنند که بیشتر این برنج تولید شده به مصرف خود خانواده هایی که در روستا زندگی می کنند می رسد. یکی از دلایل اصلی که مردم این منطقه به کاشت برنج روی اَورده اند در دسترس بودن اَب فراوان است. در اردیبهشت ماه هر سال کاشت برنج در این روستا اَغاز شده و در مهرماه هم زمان برداشت محصول فرا می رسد. این روستا دارای بهترین شرایط اَب و هوایی در فصل پاییز می باشد. اگر به دنبال دیدن شالیزارها هستید در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید و در رودهای خروشان اَن هم تنی به اَب بزنید و اگر به برداشت برنج علاقمند هستید بهترین زمان سفر به این روستا مهرماه می باشد.

از برنج نمی توان به عنوان تنها محصول ازمیغان نام برد. درختان نخل که بصورت نامنظم در نقاط مختلف روستا رشد کرده اند و همچنین گل محمدی و اکالیپتویس هم از گیاهان جالب توجهی هستند که در این روستا کشت می شوند.

معماری روستا

خانه های کاهگلی روستا و ترکیب اَن با نخل ها، شالیزارها و رودخانه های خروشانی که در این منطقه وجود دارند، تصویری از یک روستای اصیل و بکر را نشان می دهد. با سفر به ازمیغان می توانید در بعضی از این خانه های کاهگلی اقامت داشته باشید.

مزار سید محمد بن جعفر طیار

از نقاط محبوب این روستا می توان به مزار سید محمد ابن جعفر طیار اشاره کرد که در نزدیکی کوه قرار گرفته و سالانه میزبان حدود ده هزار گردشگر می باشد. مردم ازمیغان برای این مزار احترام بسیار زیادی قائل هستند و برای زیارت و ادای نذر به این مکان می اَیند. این مقبره متبرک با توجه به اینکه در منطقه کوهستانی مشرف به روستا قرار گرفته است، منظره چشم نوازی دارد.

تخت عروس

از دیگر نقاط دیدنی روستای ازمیغان می توان از تخت عروس نام برد. تخت عروس سنگ سفید بزرگی می باشد که در کف رودخانه قرار دارد و به دلیل موقعیت، شکل ظاهری و شباهتی که به تخت داشته و همچنین به دلیل رنگی که دارد اَن را عروس تخت می نامند. لازم به ذکر است که تمام مسیر اَبهای پر خروش این روستا به تخت عروس ختم می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *