1اشاره
1اشاره
جاذبه های گردشگری قشم

معرفی جاذبه های گردشگری قشم

جاذبه های گردشگری قشم برای طرفداران محیط زیست یکی از بخش‌های بهشتی محسوب می‌شود. این جزیره در طی سالیان دراز همواره مورد توجه بسیاری از اقوام مختلف در سراسر جهان بوده است و امروزه به غیر از صنعت گردشگری، جزیره‌ای برای تجارت و موقعیت خاص سیاسی در نظر گرفته می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این جزیره در جنوب کشور فصول پاییز و زمستان می‌باشد.

دره ستارگان قشم

دره ستاره ها با قدمت حدود ۲ میلیون سال، که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود ۲ میلیون سال) است.

ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه خلف، عارضه زمین شناسى عجیب خود را به نمایش گذاشته است. بنا به تحقیق آنوبانینى؛ اهالى محل عقیده دارند ستاره اى از آسمان افتاده و اشکال عجیبى را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است.

از شهر قشم که به سمت ساحل جنوبى آن حرکت کنید به روستاى «برکه خلف» مى رسید. روستاى برکه خلف در فاصله ۵ کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قرار گرفته است. در شمال این روستا یکى از زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره قابل مشاهده است. اهالى منطقه به این روستا استاره کفته (گاهى هم استار افتیده) مى گویند. اما، نام دره ستاره ها براى این پدیده کم نظیر زمین شناسى جا افتاده است.

جزیره هنگام

در جنوبی ترین نقطه این سرزمین، جزیره ای کوچک و زیبا خودنمایی می کند که هنگام نام دارد. جزیره مرجانی هنگام در جنوب جزیره قشم واقع شده است. آب های نیلگون خلیج فارس و انواع گونه های جانوران دریایی که با کمی دقت می توان به وفور آن ها را در جزیره پیدا کرد. معروف ترین آن ها دلفین ها هستند که از جاذبه های گردشگری این جزیره به حساب می آیند. و اگر روزی به این جزیره رفتید لذت آب تنی در آب های نیلگون خلیج فارس که در این قسمت به دلیل مرجانی بودن سواحل بسیار شفاف می باشد، را از دست ندهید.

غار تاریخی خربس

غار خربس از جمله غارهای جالب توجه استان هرمزگان و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قشم می‌باشد که در ۱۵ کیلومتری شهر قشم و سمت راست جاده قشم به روستای خربس قرار دارد. غار خربس دارای معماری صخره‌ای بوده و در نتیجه تخلیه ماسه‌ها از داخل حفره‌های سنگ‌های ارتفاعات روستای خربس که مشرف به ساحل جنوبی جزیره می‌باشد، به وجود آمده است.

غار خربس دارای ۴ دهانه می‌باشد که در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری واقع شده‌اند و از درون به یکدیگر پیوسته می‌باشند. این غار از دهلیزها، تالارها و اتاق‌های متعدد به ابعاد ۴*۵.۵ متر تشکیل شده که به مرور زمان توسط افراد گوناگون و به منظور کاربردهای گوناگون شکل و سیمای آن‌ها تغییر شکل یافته است. گفتنی است این غار که از پدیده‌های کهن زمین‌شناختی به شمار می‌رود، همراه با دیگر پدیده‌ها، کوه‌ها و به طور کلی خود جزیره قشم، دنباله چین‌خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس می‌باشد که در هزاره‌های گذشته، از زیر آب سر برآورده‌اند.

ژئوپارک

در امتداد درازای جزیره قشم ، رشته کوهی قرار گرفته که ارتفاع آن به ندرت از سیصد متر تجاوز می کند. طول این رشته کوه که از شرق به غرب در سراسر جزیره کشیده شده است. تقریباً مساوی با طول قشم و در حدود یکصد و ده کیلومتر است.

کوه های قشم وضعیت و شکل کاملاً ویژه ای دارند. این کوه ها از لایه های رسوبی افقی و موازی تشکیل شده اند به گونه ای که پی گیری لایه های مختلف کوه در سراسر جزیره کاملاً ممکن است. تنها در دو نقطه، به دلیل حضور گنبدهای نمک ، ترتیب و شکل قرارگرفتن لایه ها از حالت افقی خارج شده است.

در بخش غربی جزیره که گنبد نمک (کوه نمکدان) قرار گرفته، ارتفاع این لایه ها در اثر فشار گنبد افزایش یافته و به ۳۹۵ متر رسیده است. در بقیه ارتفاعات جزیره بلندی کوه ها در حدود دویست متر است. در بلندی این ارتفاعات دشت های کاملاً مسطحی قرار دارند که پوشش گیاهی بسیار خوب نیز دارند (مانند منطقه موسوم به بام قشم که درختان کهنسالی در آن وجود دارد). اطراف این کوه ها را دیواره های بلند قرار گرفته اند که در اثر باد و باران و دریا فرسایش یافته و شکل های بدیعی به وجود آورده اند. دشت ها، دره ها ، سواحل و کوه های جزیره هم وضعیتی یگانه و کم نظیر از نظر پوشش گیاهی، حضور حیات وحش و وجود پدیده های نادر زمین شناسی دارند.

بخش غربی جزیره قشم از بیشترین زیستگاه های با ارزش برخوردار است و پدیده های زمین شناسی بسیار زیبا، بی نظیر و عظیم در این بخش جزیره به وفور دیده می شود. در این بخش از جزیره علاوه بر گونه های گیاهی و جانوری زیبا ، کمیاب و در خطر انقراض که در سطح ملی و همچنین جهانی از ارزش بیشتری برخوردارند. پدیده های زمین شناسی نادر و بی مانندی نیز وجود دارند که هر یک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص دارند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، در پایان دویست و یکمین نشست شورای اجرایی یونسکو، ۸ ژئوپارک جدید از کشورهای ایران، مکزیک، چین، اسپانیا، فرانسه و کره جنوبی به عنوان ژئوپارک‌ های جهانی یونسکو اعلام شدند. بنابراین ژئوپارک قشم که در سال ۱۳۸۵ برای نخستین بار عضو شبکه جهانی یونسکو شده و در سال ۱۳۹۱ از این شبکه خارج شده بود، با تلاش‌ های شبانه‌ روزی جامعه محلی، کارشناسان و مدیران و با حمایت کامل مدیریت عامل سازمان منطقه آزاد قشم موفق شد دوباره به این عنوان ارزشمند دست یابد.

چاه های لافت

در بندر تاریخی لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب فراوانی (حدود ۶۰ حلقه) به چشم می خورد که مردم سخت کوش این منطقه با زحمت فراوان در دل سنگ های شیستی کفه انتهای محوطه حفر کردند. تل مشرف بر این چاه ها با سطح سنگی مرجانی آب باران رو به گودال محل چاه ها هدایت می کند و چون کف چاه ها به لایه های گچی ختم شده، آب برای مدتی طولانی نسبتا سالم و خنک در آن می ماند. بیان شده که تعداد این چاه ها به تعداد ایام سال کبیسه ۳۶۶ حلقه بوده و مردم در هر روز از سال دهانه یکی از آنها را باز می کردند و از آن استفاده می کردند. بغضی به غلط و به دلیل ارزش بسیار زیاد آب در جزیره این واژه رو طلا می نویسند و می گویند در حالی که صحیح آن تل آو (تل آب)، به معنی آب برگرفته شده از شیب تله می‌باشد.

گذشته از این چاههای طلا(تل آو) یک آب انبار بزرگ سنتی، مساجد، خانه های بومی با بادگیر های بزرگشان، درخت نیاز و باز مانده قلعه نادری ( در جوار چاه ها) از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است.

قلعه پرتغالی های قشم

این قلعه در سال ۱۵۰۷ میلادی به فرمان «آلفونسو آلبرکرک» دریانورد پرتغالی در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی پرتغالیها براین آبراه مهم دریایی ۱۱۰ سال طول کشید.

در این مدت آنها به ساختن دژها و استحکاماتی پرداختند که از آن جمله دژهای هرمز ، قشم و لارک است.سرانجام در سال ۱۶۲۳ میلادی این قلعه و دیگر پایگاهها در دهانه خلیج فارس را یکی از سرداران صفوی متصرف شد و ایرانیان تا امروز براین پرارزش ترین آبراهه دنیا چیره هستند. قلعه قشم با مساحتی بیش از ۲ هزار متر مربع از سنگهای آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده و طی یک قرن چندین بار استحکام بخشی یافته است. این دژ راست گوشه است.

غار نمک

در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره (تقریبا به موازات ساحل جنوبی) کوه گنبدی شکل به ارتفاع ۲۳۷ متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می سازد.

نمک های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود. با بررسی های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی ترین غار نمک جهان (به درازای ۶۴۰۰ متر) است.

جنگل های دریایی حرا

جنگل دریایی حرا که در جزیره قشم واقع در استان هرمزگان قرار دارد، یکی از شگفت آورترین جاذبه های طبیعی کشورمان است که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. در حوالی جزیره قشم، بندر پل، جزیره هرمز و بندر خمیر مجموعه‌ ای از درختان سرسبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌ هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی‌ اش از منابع توریستی و دیدنی استان هرمزگان می‌ باشد و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند.

گیاهان حرا در دوره ائوسن و الیگوسن در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال پیش به وجود آمده است. جنگل های دریایی یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت در جهان هستند. درختانی که در ناحیه جذر و مدی زیست می کنند و از آب شور بهره می گیرند. عجیب تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیر آب شور دریا فرو می رود اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *