1اشاره
1اشاره
کویر مرنجاب

چرا باید به کویر مرنجاب سفر کنید؟

جاذبه های کویر مرنجاب

فارغ از تمام دیدنی های منحصر به فرد کویر مرنجاب، سفر به این منطقه به خاطر کسب آرامش و سکوت بی نظیر آن اهمیت دارد. سکوت کویر به قدری زیاد و مناظرش آنقدر بکر است که انگار سال ها است پای هیچ بشری به آن نرسیده است. حس آرامش کویر و دیدن عظمتش از  آن دسته تجربیاتی است که همه ی ما برای کمی جدا شدن از شلوغی زندگی هایمان به آن نیاز داریم. با ما همراه باشید تا با جاذبه های کویر مرنجاب بیشتر آشنا شوید.

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر، منطقه ای با ۶۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت است که به دلیل تنوع بالای جانوری اش به «آفریقای کوچک» ایران معروف است. این پارک در مجموع شامل ۳۴ گونه پستاندار، ۱۵۵ گونه پرنده و ۳۴ گونه خزنده است که اگر به اندازه ی کافی خوش شانس باشید می توانید تعداد بسیار کمی از این جانوران را ببینید. علاوه بر تنوع گیاهی و جانوری، این پارک ملی مناظر دیدنی و چشمگیری دارد. میتوانید کاروانسرای قصر بهرام و کوه های رنگین کمانی را در آن ببینید که به صورت لایه لایه از رنگ های مختلفی تشکیل شده اند.

جزیره سرگردان

جزیره ی سرگردان در دریاچه ی نمک واقع شده است. از این جهت به آن سرگردان می گویند که وقتی از فاصله ی زیادی به آن نگاه می کنید دچار توهم بصری ای می شوید که باعث می شود جزیره را کمی بالاتر از سطح زمین ببینید؛ به گونه ای که انگار این جزیره در هوا معلق است. در بیشتر مواقع سال در این مکان دریاچه ای دیده نمی شود و سطح این زمین ها کاملا خشک است. در فصول خشک تر، دیدن بلورهای نمک که باعث ایجاد بافت مشبکی بر سطح زمین شده اند خالی از لطف نخواهد بود.

تپه های کونک

اگر می خواهید یکی از زیباترین چشم اندازهای کویری را تجربه کنید باید به بالای تپه های کونک در کویر مرنجاب بروید. بالا رفتن از این تپه ها خصوصا زمانی که پاهایتان تا زانو در شن های آن فرو می رود اصلا کار آسانی نیست. اما مطمئن باشید که به امتحانش می ارزد. اگر سفرتان را طوری برنامه ریزی کنید که به هنگام غروب به بالای این تپه ها برسید تا ساعت ها نمی توانید چشم از منظره ی دیدنی اش بردارید.

کاروانسرای مرنجاب

بنای ۳ هزار و ۵۰۰ متری این کاروانسرا قدمتی ۳۵۰ ساله دارد و معماری آن به دوره ی صفویه بر می گردد. کاروانسرای مرنجاب با وجود قرار گرفتن در نزدیکی بزرگترین دریاچه نمک ایران، دارای قنات آب شیرین است. این کاروانسرا امروزه برای استفاده ی مسافرین کویری اقامتگاه مناسبی به شمار می آید. در گذشته این کاروانسرا، در مسیر راه ابریشم قرار داشته است و تجار بسیاری برای استراحت به این منطقه می آمدند. همچنین این کاروانسرا در زمان شاه عباس صفوی نقش قلعه ی دفاعی نیز داشته است. تجربه ی طی کردن کویر و رسیدن به این کاروانسر با قافله ی شتر را از دست ندهید.

کویر دیدنی و منحصر به فرد مرنجاب در فاصله ی ۳۵ کیلومتری شمال شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان واقع شده است. بهترین راه دسترسی به آن از شهرستان آران و بیدگل در نزدیکی کاشان است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *