1اشاره
1اشاره

چرا ساینا بخریم؟ و چرا ساینا نخریم؟

ساینا بخریم یا نخریم؟

در سالهای نه چندان دور خودروهای اقتصادی (ارزان قیمت) در بازار خودروی ایران به خودروهای صفر کیلومتر زیر 15 میلیون تومان گفته میشد. محصولاتی همچون پراید یا ام وی ام در محدوده زیر 10 میلیون تومان یا خودروهایی همچون سمند و پژو 206 در کانال 10 الی 15 میلیون تومانی. اما با تشدید تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه ایران در اوایل دهه 90 شمسی و زلزله مهیبی که بازار ارز و به طور کلی اقتصاد ایران را لرزاند تعریف خودروی ارزان قیمت نیز مانند بسیاری از مفاهیم دیگر اقتصادی تغییر کرد. به طوریکه امروز ارزانترین خودروی ساخت داخل نیز با قیمت بیش از 30 میلیون تومان به دست مشتری می رسد! از همین رو در شرایط فعلی بازار، باید خودروهای اقتصادی را در بازه 20 الی 30 میلیون تومانی جستجو کرد. بازه ای که البته تنوع چندانی هم ندارد و جز چند محصول وطنی و چینی گزینه دیگری پیش روی مشتریان نیست. (سایپا ساینا) یکی از همین معدود گزینه هایی است که به تازگی روانه بازار شده است. اگر بخواهیم بی پرده با موضوع ساینا مواجه شویم باید بگوییم که ساینا بر خلاف ادعای شرکت سازنده، خودروی جدیدی نیست. این خودرو که یکبار توسط نایب رئیس مجلس نهم و یکبار هم توسط رئیس جمهور روحانی رونمایی شد! در حقیقیت همان تیبا است که دستی بر سر و گوش اَن کشیده شده است. با این حال ساینا محصولی به مراتب زیباتر از تیبا بوده و پروسه طراحی خارجی و داخلی این خودرو با حوصله و پختگی بیشتری نسبت به تیبا انجام شده است.

ساینا در بخش هایی از جمله قسمت جلو، داشبورد، سپرها و رینگ هایی که با الهام گیری از نشان تجاری سایپا طراحی شده، می تواند رضایت مشتری را جلب کند اما با این حال طراحی ساینا اصلا اَن چیزی نیست که به عنوان یک طرح ایرانی به اَن افتخار کنیم. در داخل کابین نیز ساینا فقط از پراید و تیبا بهتر است و بس! هر چند که به جز مقوله طراحی، رنگ اَمیزی و کیفیت متریال به کار رفته شده در اَن نیز چنگی به دل نمی رند. مهمترین نکته در خصوص ساینا افزایش 10 سانتی متری طول این خودرو نسبت به تیبا بوده که سبب شده فضای داخل کابین اَن اندکی بهتر شود. از همین رو، خودرو ساینا برای سفرهای طولانی، راحت تر از تیبا خواهد بود. ضمن اَنکه فضای بار این خودرو نیز افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به فضای بار تیبا داشته است. صرف نظر از مباحث طراحی که شاید با ارفاق بتوان به ساینا نمره قبولی داد(با در نظر گرفتن فاکتور قیمت) این خودرو در بحث دینامیکی و توانایی های حرکتی نیز همان تیبا است که این بار کمی چابک تر از قبل شده است. پیشرانه به کار رفته شده در ساینا از نوع 1/5 لیتری چهار سیلندر بوده که پیش تر در مدل تیبا نیز استفاده شده بود. با این تفاوت که به لطف برخی تغییرات در قسمت سرسیلندر، قدرت خروجی اَن با 6 واحد افزایش به 87 اسب بخار قدرت رسیده است.

همچنین این پیشرانه توانایی تولید 126 نیوتن متر گشتاور را دارا بوده که برابر با میزان گشتاوری است که پیشرانه تیبا تولید می کند. اما سیستم تعلیق و مجموعه ترمزگیری این خودرو با مدل تیبا متفاوت بوده و تلاش مهندسین سایپا در این بخش کاملا جواب داده است. چرا که هم احساس پایداری در هنگام رانندگی و هم قدرت ترمزگیری ساینا به مراتب بهتر از تیبا بوده و انتظارات را براَورده می سازد. لازم به ذکر است که بخشی از این ارتقا کیفیت رانندگی به دلیل استفاده از تایرهای 14 اینچی به جای تایر 13 اینچی (مربوط به مدل تیبا) است. در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی اما ساینا همان خساست همیشگی محصولات وطنی را تکرار کرده و جز موارد پیش پا افتاده ای چون شیشه بالابر برقی، اَینه برقی، کولر دیجیتال و دو عدد ایربگ، چیز بیشتری در اختیار راننده و سرنشینان قرار نمی دهد. ساینا در بازار با قیمت 27/9 الی 28/5 میلیون تومانی قابل خریداری است که حدود سه میلیون تومان گران تر از تیبای صندوقدار است. هرچند که ارتقای کیفیت رانندگی به همراه چهره ظاهری شکیل تر، ارزش پرداخت این مبلغ بیشتر را دارد اما نباید فراموش کرد که ساینا رقیب نام اَشنایی همچون سمند SE را نیز با قیمت 28 میلیون تومانی پیش روی خود می بیند. رقیبی که اهالی بازار به اَن بیشتر روی خوش نشان می دهند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *