1اشاره
1اشاره
حمام گپ خرم آباد

آشنایی با حمام گپ در خرم آباد

یکی از بناهای مهم ایرانی حمام های عمومی هستند که اوج ساخت آن ها دوره ی صفویه و اوایل دوره قاجار بود. در گوشه گوشه ی ایران حمام های تاریخی زیادی به جای مانده که امروز بازسازی های بر روی آن ها انجام و به موزه تبدیل شده اند. تعدادی از این حمام ها معماری زیبایی دارند و طراحی خاصشان گردشگران زیادی را به دیدن آن ها می کشاند. با بازدید از این حمام ها، دورانی از تاریخ ایران برایتان یادآوری می شود که این حمام ها شلوغ بودند و پر رونق. می خواهیم درباره حمام گپ در خرم آباد حرف بزنیم، ما را همراهی کنید.

در مرکز شهر خرم آباد در میدان گپ و در کنار خیابان حافظ حمام تاریخی گپ وجود دارد، حمامی که قدمتش به دوره صفویه برمی گردد و امروز به جاذبه ی گردشگری تبدیل شده است. با اینکه این حمام مدت ها متروک مانده و آسیب های زیادی دیده بود اما بعد از اینکه بخش خصوصی آن را بازسازی و مرمت کرد امروز دوباره رونق گرفته است. در ابتدای سال ۹۵ بود این که این مجموعه ی تاریخی، فرهنگی و پذیرایی بعد از ۶ ماه مرمت افتتاح شد تا گردشگران بتوانند در ایام تعطیلات عید همان سال از این حمام تاریخی دیدن کنند.

بزرگی حمام گپ ۷۰۹ متر مربع است و برای ورود به آن باید در خیابان حافظ از چند پله پایین بروید تا وارد سربینه شوید. در سمت شمال شرقی ورودی جایی بین حمام گرم و حمام سرد فضایی را می بینید که دلاک ها و نظافت چی ها در آنجا می مانند. وجود این فضاها در حمام های عمومی برای این بود تا افراد بعد از اینکه از حمام گرم خارج می شوند ناگهان وارد فضای سرد نشوند و این تغییر هوای ناگهانی مشکلاتی را برایشان به وجود نیاورد. حمام در گذشته دو حوض برای شنا داشت که امروز از آن ها استفاده ای نمی شود.

برای دیدن بخش اصلی حمام باید به قسمت مرکزی بنا بروید این قسمت بر روی چهار ستون سنگی است و در چهار رختکن ساخته شده است. از نظر تزئینات معماری گچ بری های ساده ای را در زیر گنبد حمام می بینید و با این که در آن اثری از نقاشی های دوران صفوی نیست اما باز هم طراحی و معماری زیبایی دارد. برای اینکه فضای داخلی حمام روشن بماند در مرکز گنبد، جامخانه ای قرار داده شده است. آب این حمام در گذشته از چاه گاورو تامین می شده و به نظر می رسد که فاضلاب آن به وسیله ی تنبوشه های زیر خیابان فردوسی وارد رودخانه می شده است.  این حمام تاریخی در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و می توانید در سفر به خرم آباد از آن دیدن و با معماری دوران صفوی و فرهنگ حمام های عمومی قدیمی بیشتر آشنا شوید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *