1اشاره
1اشاره
جزیره آشوراده

آشوراده، تنها جزیره ایران در دریای خزر

دیدنیهای جزیره آشوراده

آیا تا به حال می دانستید که در دریای خزر جزیره ای ایرانی وجود دارد؟ جزیره آشوراده و یا جزایر آشور تنها جزیره ایرانی در دریای خزر هستند که از جاذبه های گردشگری بندر ترکمن حساب می شوند. در ادامه همراه ما باشید تا از این جزیره ی زیبای ایران اطلاعات بیشتری بدست آورید:

یکی از زیباترین شهرهای استان گلستان، بندر ترکمن است که در ۲۵ کیلومتری مرکز استان گلستان قرار گرفته است و جزیره آشوراده و تالاب گمیشان یکی از دیدنی ترین نقاط آن محسوب می شود.

جزیره آشوراده، تنها جزیره ی ایرانی در دریای خزر و بخشی از خشکی شبه جزیره ی میانکاله است. در بعضی از جاها می خوانیم که به ان، مجمع الجزایر آشوراده می گویند و دلیل آن هم این است که طبق بعضی گفته های تاریخی، آشوراده قبلا از ۳ جزیره تشکیل شده بوده که به مرور زمان و بعد از بالا آمدن سطح اب، ۲ جزیره ی دیگر که کوچکتر بودند به زیر آب می روند و فقط یک جزیره باقی می ماند.

موقعیت جزیره آشوراده

این جزیره از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج گرگان ختم می شود. آشوراده از نظر تاریخی هم اهمیت بسیار زیادی دارد و از نظر استراتژیکی نقش مهمی در تاریخ ایران داشته است، برای مثال، در زمان جنگ جهانی دوم به دست روسها افتاد. در آن دوران، آنها در این جزیره شروع به ساختن ساختمان ها و بناهای مختلفی مانند کلیسای چوبی، بیمارستان، قلعه و چند بنای دیگر کردند که امروزه از میان آنها فقط قلعه برجای مانده است. این قلعه در فهرست میراث فرهنگی ایران ثبت شده است.

حتی بعضی از تاریخ دانان این جزیره را همان جزیره ی سکون که محل مرگ سلطان محمد خوارزمشاه بوده، می دانند که البته اثبات نشده است.

جزیره آشوراده خالی از سکنه نیست و حتی تا سال ۱۳۷۰ در آن حدود ۱۰۰۰ نفر زندگی می کردند که بعد از سیلی که در آن دوران اتفاق افتاد، ساکنان جزیره آن را ترک کردند و به بندر ترکمن مهاجرت کردند. با این وجود هنوز هم در آن افرادی زندگی می کنند که بیشتر آنها کارمندان شیلات و بعضی از فروشنده ها هستند.

آشوراده جز مناطق محافظت شده ی ایران است و به همین دلیل، جانوران زیادی می توانند در آن زیست کنند و از این حیث جای مناسبی است. در واقع جزیره آشوراده، در فهرست ۵۹ منطقه ی بین المللی ذخایر اعلام شده است و به ثبت هم رسیده است.

جدای از حیات جانوری چشمگیر، این جزیره دارای حیات گیاهی ارزشمندی هم هست. مثلا بوته های تمشک و درختان انار ترش از تنوعات حیات گیاهی جزیره آشوراده است و در مورد حیات جانوری هم باید گفت که حیوان هایی مثل روباه، شغال، خرگوش، ماهی، قرقاول و انواع پرندگان دریایی در این جزیره زیست می کنند. سفر به این تنهای جزیره ی ایرانی دریای خزر می تواند سفری خاطره انگیز به دنیایی از شگفتی ها و حیات وحش باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *