1اشاره
1اشاره
تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی کجاست؟

معرفی تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

در میان بافت قدیمی شهر کرمانشاه تکیه ای تاریخی به چشم می خورد که قدمتش به زمان قاجار برمی گردد. تکیه‌ی بیگلربیگی چنان آیینه کاری های باشکوهی دارد که آن را از دیگر تکیه های این شهر متمایز کرده است. اگر می خواهید از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

اسم این تکیه تاریخی را از آن جهت بیگلربیگی گذاشتند چون شخصی به اسم عبدالله خان که به بیگلربیگی معروف بود این بنا را درست کرده است. جالب است بدانید که در این تکیه دو موزه تاریخی وجود دارد که علاقمندان به موزه را به این تکیه می کشاند. در سال ۱۳۸۳ بود که موزه خط و کتابت در این تکیه آغاز به کار کرد، موزه ای که در آن اسناد، مدارک، مستندات تاریخی و نسخه‌های خطی نگهداری و نمایش در می آید. موزه دیگری به نام موزه‌ پارینه‌ سنگی زاگرس هم در این تکیه برپاست، این موزه تنها موزه‌ پارینه‌ سنگی خاورمیانه به شمار می رود و از این لحاظ اهمیت خاصی دارد.

برای بازدید از تکیه بیگلربیگی باید راهی بافت قدیمی کرمانشاه شوید جایی در مقابل مسجد جامع در خیابان مدرس این تکیه خودنمایی می کند. قبل از اینکه از نقاط مختلف این تکیه دیدن کنید خوب است که کمی درباره پیشینه و تاریخشش بدانید تا با اشتیاق بیشتری از قسمت های مختلفش دیدن کنید. ساخت این تکیه در زمان قاجار در سال ۱۳۰۹ ه.ق  شروع و در سال ۱۳۱۵ ه.ق به تمام شد، سال ها بعد یعنی در سال ۱۳۲۶ ه.ق گچ بری ها و آیینه کاری هایی به این بنا اضافه شد تا جذابیت هایش را دوچندان کند.

برای ورود به این تکیه با سه درب ورودی مختلف روبرو می شوید، دری که در قسمت جنوب شرقی بنا قرار دارد درب ورودی اصلی آن است که سردری زیبا با مقرنس های گچی و گچ بری های برجسته دارد. در دو سمت ورودی، دو ردیف طاق نما نظرتان را جلب می کند؛ طاق نمای ردیف پایین مزین به مقرنس های گچی و گچ بری های زیباست و داخل طاق نماهای ردیف بالایی پیکره های گچی از شخصیت های قاجاریه جای گرفته است.  پس از ورود از درب اصلی وارد هشتی می شوید، فضایی که آن هم گوشه ای از معماری سنتی ایرانی را به تصویر می کشد؛ در دیواره های هشتی طاقچه هایی را می بینید و سقفش هم پوشیده از رسم بندی های آجری است. .در ضلع شمالی هشتی درگاهی چوبی وجود دارد که می توانید از آن وارد خانه‌های وابسته به تکیه شوید. پس از هشتی، دالان نسبتا طولانی ای هست که به حیاط می رسد، در ضلع جنوبی دالان، دو درگاه چوبی وجود دارد که از طریق آن ها می توان به خانه ‌های سمت جنوبی تکیه رفت.

با عبور از دالان به حیاط بزرگی می رسید که حوض زیبا در وسط آن قرار دارد و در ماه محرم مملوء از عزاداران حسینی می شود، در شمال شرقی این حیاط آشپزخانه ای وجود دارد که در محرم در آجا غذا آماده می شود. این تکیه دارای ۲۴ اتاق است که هر کدام از آن ها تزئیناتی زیبا دارند که بسیار جذاب و تماشایی است. مهم‌ترین بخش تکیه بیگلربیگی قسمت غربی آن است، جایی که گنبد‌ خانه‌  حسینیه را در خود جای داده است، حسینیه دو طبقه و هر طبقه اش ۶ اتاق دارد. سقف حسینیه پوشش گنبدی دارد، نمای بیرونی آن شیروانی و نمای داخلی آن با آیینه ‌کاری‌های باشکوه مزین شده است. ستون ‌های گچی، طرح‌های هندسی، نقوش گیاهی و قندیل‌های شمع‌سوز از دیگر تزئیناتی هستند که زیبایی این قسمت را دوچندان کرده اند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *