1اشاره
1اشاره
چالدران

در این شهر هیچ کولری روشن نمی شود!

در گرمای سوزان تابستان نشستن جلوی باد خنک کولر و نوشیدن یک لیوان آب یخ خیلی می چسبد! در بیشتر شهرهای ایران خیلی از خانواده ها کولر دارند چون حتی تصورش هم سخت هست که بتوان روزهای گرم تابستان را بدون کولر گذراند. تابستان های گرم، کولر را وسیله ای ضروری و پرطرفدار کرده به طوری که چیزی حدود ۷۰ درصد مردم ایران از آن استفاده می کنند اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کشورمان شهری وجود دارد که به شهر بی کولر معروف است، اگر می خواهید با این شهر آشنا شوید ما را همراهی کنید.

چالدران، شهر بی کولر ایران در دامنه رشته کوه های زاگرس قرار دارد و همین بودنش در ارتفاع، آب و هوای خنکی را برایش به وجود آورده است. چالدران از شهرهای استان آذربایجان غربی و از مرتفع ترین شهرهای ایران است که زمستان های سرد و تابستان های خنکش از آن منطقه ای گردشگری ساخته است. بارش شدید باران و برف در این شهر اصلا چیز عجیبی نیست و حتی میزان برف بیش از ۲ متر هم در این شهرستان دیده شده است! پس تعجب برانگیز نیست که وقتی در حال قدم زدن در این شهر زیبا هستید هیچ کولری را بر روی پشت بام ها یا کنار پنچره ها نمی بینید چون مردم این دیار با سرمای طبیعی هوا خنک می شوند.

اگر پای صحبت فروشندگان لوازم خانگی بنشینید از خریده نشدن کولر در این منطقه حرف می زنند و اینکه تا به حال سابقه نداشته کسی در این شهر نیازی به کولر داشته باشد. در سال های اخیر اما با وقوع سیل های مختلف بخشی از پوشش گیاهی این شهر از بین رفت که این ها باعث بالا رفتن دما نسبت به قبل شده است. وقوع سیل که از پدیده های طبیعی این شهرستان است باعث می شود که هر سال بیش از ۴ میلیون مترمکعب از خاک در هر هکتار از اراضی و مراتع این شهر نابود شود. گاهی در بعدازظهرهای تابستان دمای هوا کمی گرم می شود در آن هنگام مردم برای خنک شدن از پنکه استفاده می کنند و همان پنکه می تواند خنکای مطبوع را برایشان ایجاد کند.

با اینکه در سال های گذشته خنکای هوا نمی گذاشت خانواده ها تابستان را در فضای سبز و پارک ها باشند اما با تغییرات دمایی ایجاد شده الان می توانید مردمی را ببینید که در تابستان ها در پارک ها پیکنیک برپا می کنند. یکی از جذابیت های این شهر برای گردشگران، کلیسایی با شهرت جهانی به نام قره کلیسا است که در لیست میراث جهان یونسکو قرار دارد و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. این کلیسا آرامگاه یکی از حواریون است و در سال گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *