1اشاره
1اشاره
راهنمای خرید برلیانس

راهنمای خرید برلیانس h320 و h330

برلیانس h320 و h330 مدل های خوبی از ماشین هستند که در بازار خرید و فروش خودرو جزء خوبها حساب می شوند. بررسی مشخصات این خودرو باعث می شود افرادی که قصد خرید خودرو آن را دارند اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشند و بهتر بتوانند تصمیم گیری کنند.

شرکت خودروسازی برلیانس آتو در چین واقع شده و در زمینه ی مونتاژ خودروهای میتسوبیشی موتورز، تویوتا، بی ام و … فعالیت می کند. دفتر مرکزی این شرکت در شن یانگ قرار دارد. این شرکت در سال 1992 به دست یانگ رونگ تأسیس گردید و در اوایل ابتدا فقط مینی بوس تولید می کرد. در سال 2003 قراردادی بین شرکت برلیانس و بی ام و امضا شد که این شرکت به مونتاژ و عرضه ی خودروهای بی ام و پرداخت و تا سال 2012 به 650 هزار دستگاه رسید و ششمین تولید کننده خودرو در چین شد.

در سال 2007 سدان bs6 به بازار اروپا راه یافت ولی به دلیل کسب ا ستاره ایمنی نتیجه خوبی نگرفت. در مراحل بعد برلیانس BS6 با تغییرات زیادی که در بخش ایمنی وارد کرد 3 ستاره ایمنی دریافت کرد ولی افزایش قیمت باعث شکست دوباره این خودرو و پا پس کشیدن از اروپا شد.

در ایران شرکت های پارس خودرو و سایپا نیز خودروهای برلیانس را مونتاژ می کنند که شامل مدل های h330 و h320 و h220 و h230 و کراس C3 و کراس اور V5 است. مدل h320 هاچبک و h330 یک سدان است. در این مقاله h320 را مورد بررسی قرار می دهیم که در زمان معرفی 2013 توانست 25 هزار دستگاه فروش داشته باشد.

طراحی خارجی و ابعاد بدنه برای خرید برلیانس h320

بی ام و چینی یا همان برلیانس نامی است که بر روی این خودرو گذاشته شده است. دماغه ی برلیانس h320 شما را به یاد بی ام و می اندازد. بدنه ی این خودرو به صورت حجیم طراحی شده است. بخش جلویی چراغ ها ساده ولی مناسب اند؛ و رنگی نقره ای مات بین چراغ های جلو به عنوان جلو پنجره وجود دارد که خاص محصولات بی ام و است.

پرده های عمودی توسط یک نوار T شکل از هم جدا شده اند و قرینه اند. گلگیرهای جلو میزبان چراغ هاست و در مدل سدان با یک قوس اشک یوزپلنگی به پایین آمده است و تا زیر محل نصب پلاک ادامه دارد. دو مه شکن در ورودی هوا قرار دارند. ظاهر اسپورت تر برلیانس h320 مدیون ورودی هوای ناپیوسته بین مه شکن ها است.

نمای کناری خودرو ساده تر است و ستون A,C شیبی مناسب از صندوق عقب وکاپوت دارد. خطی شیبدار گلگیرهای خودرو را به هم ارتباط می دهد ولی چندان با المان های بدنه متناسب نیست. مهم ترین و بارزترین طراحی در این بخش، خط شانه ای است که از ستون A شروع و تا بخش انتهایی بدنه ادامه می یابد تا به چراغ های عقب برسد. همچنین رینگ های آلومینیوم که سایز 15 اینچ دارند این قسمت را از سادگی بیرون آورده اند.

بیشترین تفاوت در طراحی سدان و هاچبک را در بخش عقب آن می بینیم و مدل هاچبک هماهنگ تر است. در نسخه ی سدان نوار LED با نواری نقره ای در چراغ های عقب وجود دارند و در بین آن ها نیز آرم پارس خودرو قرار گرفته است.

خط منحنی در گلگیر عقب تا روی صندوق عقب قرار گرفته و چراغ دنده عقب و مه شکن روی سپر هستند. مدل هاچبک مانند نسل اول بی ام وی سری یک است. بخش مشکی روی سپر فضایی اسپرت یکی از المان های مثبت برلیانس h320 است.

طراحی داخلی و کابین برلیانس h320

طراحی داخل کابین ساده و زیباست. داشبورد ترکیب کرم و مشکی دارد. سیستم صوتی و تهویه در میانه ی داشبورد میزبان ارگونومی مناسبی دارد و دسترسی راحتی دارند.

در طراحی کابین بیش از حد از دو رنگ مات و براق کروم استفاده شده و کمی توی ذوق می زند. به خصوص که روکش دستگیره در و قاب دنده نیز براق است و سریع کثیف می شود.

قدرت پرتاب باد در برلیانس h320 ضعیف است و در تابستان ضعف سیستم تهویه به چشم می آید. همچنین دریچه اختصاصی برای سرنشینان عقب وجود ندارد که می توان این مشکلات را با عوض کردن گاز سیستم حل کرد.

دریچه های میانی نیز بسته نمی شوند در حالی که دریچه های کناری به روش دستی بسته می شوند و پره های تنظیم باد استحکام کمی دارند.

فرمان سری 300 خوش ‌دست و استخوانی است. ضمناً دکمه های کنترل سیستم صوتی و کمک برقی دارد و قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارد. کیلومتر شمار زیبا با ظاهری اسپرت و سه بعدی شباهت زیادی به کیلومتر شمار مزدا 3 دارد. یک کامپیوتر سفری نیز قابلیت نمایش لحظه ای سوخت دارد و بین سرعت سنج و دور موتور شمار جای گرفته است.

صندلی های برلیانس h320 راحت اند و لبه های برجسته جلو حالت خوبی به بدن می دهند. زیر آرنجی نیز در بین صندلی های جلو قرار گرفته است که از جنس چرم است. نسخه اتوماتیک این خودرو دارای سانروف است که به صورت شیبدار و کامل باز می شود و یک آپشن جذاب است.

از نظر مونتاژ، کیفیت و جنس مواد چندان راضی کننده نیست و برخی از قطعات لبه های تیز دارند که غیر استاندارد بودن قالبگیری را می رساند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرنیا امتیاز 3 ستاره را از 5 ستاره به h320 داده که نسبت به رنو ساندرو و پژو 207 کمتر است. در تست یک نمونه ی کارکرده حدود 22000 کیلومتری، صدای اضافه در کابین شنیده می شود.

کیفیت صدا اسپیکر 4 و 6 که در درها تعبیه شده اند ضعیف است و با افزایش حجم صدا به هم ریختگی در امواج آن دیده می شود.

صندوق عقب h330 معادل با 420 لیتر و h320 برابر با 316 لیتر است که در هر دو مدل مناسب و کافی است. باک هر دو مدل نیز گنجایش سوخت معادل با 55 لیتر دارد و توانسته استاندارد آلایندگی یورو 5 را کسب کند.

مشخصات فنی برلیانس h320 و h330

مدل های فوق تنها با پیشرانه 1.5 لیتری و 4 سیلندر که دارای توان تولید 103 اسب بخار و 138 بودند در ابتدا پا به کشور ما گذاشتند. پس از 3 سال پارس خودرو با تقویت خانواده ی برلیانس سری 300 و نصب موتور و گیربکس بهتر موتور 1654 سی سی حجم را بر روی ان قرار داد. این موتور به کمک شرکت هیوندای پاورتک با موتور و گیربکس جدیدتر و شرایط آب و هوایی کشور کالیبره شد و آزمایش های کیفی و فنی را با موفقیت پشت سرد گذاشت. توان تولید نیز از 103 به 114 افزایش یافت و قابلیت های حرکتی خودرو را بهبود بخشید.

مدل های قدیمی دارای مصرف سوخت 6.7 لیتر در اتوماتیک و در مدل گیربکس دستی 6.4 لیتر است. ولی نسخه های دارای پیشرانه جدید با حالی که وزن بیشتری دارد، مصرف سوخت کمتری دارند. مدل دستی به مصرف سوخت 6.3 لیتری و در مدل اتومات به 6.5 لیتر رسیده است که نتیجه آپدیت های این خودرو است.

سرعت حداکثر برای سری 300 معادل 170 کیلومتر بر ساعت است و سری 300 در صورتی که گیربکس دستی داشته باشد در زمان تقریبی 12 ثانیه و در گیربکس اتوماتیک 15 ثانیه زمان لازم دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

ایمنی و امکانات رفاهی برلیانس h320

برلیانس h320 اتوماتیک امکانات رفاهی بیشتری دارد که شامل سانروف برقی دارای دو حالت، تنظیم برقی آینه های جانبی، سنسور دنده عقب و سیستم تهویه مطبوع خودکار است. سیستم صوتی در نسخه اتوماتیک دارای وردی یواس بی است و 6 بلندگو دارد و کلیدهای کنترل کننده سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان تعبیه شده اند؛ اما در نسخه ی گیربکس دستی دارای 4 بلندگو است. دیگر امکانات مدل اتوماتیک شامل بسته شدن پنجره ها با ریموت، قابلیت تنظیم صندلی راننده به صورت 8 جهته، سیستم ورود بدون کلید و استارت زدن با دکمه و چراغ مه شکن جلو و روکش های چرمی غربیلک فرمان در کنار تنظیم ارتفاع نور چراغ های بخش جلویی است.

در مدل های جدیدتر برلیانس h320 می توان سفارش سیستم مولتی مدیا نیز داد.

در برلیانس مدل h320 اتوماتیک ترمزهای جلو و عقب دیسکی و سیستم ضد قفل ABS دارد که دارای سیستم توزیع الکترونیکی نیروی EBD را نیز داراست. ترمزهای عقب در مدل گیربکس دستی از نوع کاسه ای است و از نظر قدرت توقف نیز از نوع دیسکی ضعیف تر است.

وضعیت ایمنی برلیانس مشخص نیست و اطلاعات خاصی در مورد سری 300 در دسترس نیست. ولی می توان با توجه به دو ایربگ برای سرنشین جلو و راننده و سیستم های ترمز برای این خودرو ها حداقل معیارهای ایمنی را تکمیل شده دانست.

تجربه رانندگی با برلیانس h320

با توجه به این که قدرت موتور 130 اسب بخار در موتور 1.5 لیتری است، عملکرد سری 300 خوب به نظر می رسد و در مدل دستی بهتر از اتوماتیک است. به گفته شرکت پارس خودرو موتور جدید حجم 1650 سی سی دارد و قدرتی معادل 114 اسب بخار دارد. همچنین ضرایب گیربکس آن با شرایط ایران نسبت به قبلی شرایط سازگارتری دارد. ولی به هر حال این خروجی ها برای وزن غیر معقول و بالای خودرو برلیانس h320 کافی نیست و در طی زمان هزینه نگهداری بالایی ممکن است با توجه به فشار بالا به پیشرانه داشته باشد.

گیربکس 4 سرعته نوع اتومات، تیپ ترونیک دارد و دارای قابلیت تعویض دنده ها به صورت دستی را دارد. ولی بهتر است که از این قابلیت استفاده نکنید زیرا در شرایطی که به دنده ی معکوس نیاز داشته باشید و اهرم را به طرف منفی می کشانید احتمالاً گیربکس دستورات را به کندی پاسخ خواهد داد و احتمال خطر وجود دارد. البته ناگفته نماند که تعویض های خوب و نرم این گیربکس که از گروه مهندسی هیوندای بهره برده است نکات مثبت برلیانس h320 است.

سیستم تعلیق در این خودرو چندان نرم نیست و ضربات به صورت استاندار و خوب جذب نمی شوند و باعث انتقال آن به کابین خواهد شد. شاید شرکت پارس خودرو در مدل های به روز تر و جدیدتر این خودروها بهبودهایی را ایجاد کرده باشد. نسبت به رقیب این خودرو یعنی ساندرو نرمی آن ها زمین تا آسمان با هم تفاوت دارد. ولی از سمت دیگر می توان چسبندگی و پایداری خوبی را برای آن در نظر گرفت و هنگام عبور از پیچ ها به خوبی عمل می کند و احساس اعتماد به نفس بالایی را به راننده خواهد داد. به خصوص در مدل هاچبک برلیانس قابلیت های حرکتی بیشتری نسبت به برلیانس سدان کم اما قابل احساس هستند.

فرمان برقی که در سری 300 هستند نیز جالب است و با توجه به زیاد شدن سرعت سفت تر می شود که به صورت هوشمند پایداری خودرو برلیانس h320 را افزایش می دهد. همچنین در رانندگی های درون شهری در شهرهای شلوغ فرمان برقی و ترکیب آن با گیربکس اتوماتیک مانند یک فرشته نجات عمل می کند.

رقبای برلیانس h320 و h330

رقبای برلیانس h320 شامل خودروی 207 جدید، دانگ فنگ کراس اچ 30، لیفان اکس 50، ام وی ام 315، رنو ساندرو است. مدل برلیانس سدان h330 رقبایی مانند دنا پلاس توربور، دنا پلاس و تندر 90 پلاس، چری آریزو 5، ام جی 360 و … را دارد.

نقاط ضعف و قدرت برلیانس h320

یک سری مزایا را می توان برای برلیانس h320 در نظر گرفت که ظاهر مناسب، هندلینگ استاندارد، فضای کابین و صندوق عقب جادار، امکانات قابل قبول و مشخصات فنی قابل قبول برای نسخه های 1.65 لیتری را شامل می شود. معایبی مانند کیفیت پایین کابین، موتور 1.5 ضعیف، نامشخص بودن شرایط ایمنی، وزن بالای خودرو و سواری نسبتاً خشک در کنار کمبود نسبی قطعات یدکی آن نیز برای این خودرو وجود دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *