1اشاره
1اشاره

راهنمای خرید موتورسیکلت

مزایا و معایب موتور سیکلت

بزرگ ترین فوایدی که موتورسیکلت ها در شهرها می‌توانند داشته باشند، سرعت بالاتر این وسایل نقلیه در آمد و شد های شلوغ شهر و استفاده از سوخت کمتر نسبت به اتومبیل‌ها و قابلیت تردد در مکان‌هایی که تردد برای اتومبیل‌ها سخت است، فراهم بودن جای پارک هم یکی دیگر از مزایای این وسایل نقلیه است.

این وسایل نقلیه دارای معایبی نیز هستند، معایبی که باعث شده بسیاری از ما به سمت موتورسیکلت نرویم و به اتومبیل‌های خود دل‌خوش باشیم.

امنیت پایین تر نسبت به اتومبیل، قابلیت سوار کردن تنها یک هم‌سفر و آلودگی زیست‌محیطی بالاتر نسبت به اتومبیل از جمله معایب موتورها هستند.

در انتخاب موتور باید به جنبه‌های مختلفی توجه نمود که از  مهم‌ترین این موارد حجم موتور و شرکت سازنده و نوع موتورسیکلت می‌توان نام برد.

انواع موتورسیکلت

تقسیم‌بندی‌هایی که برای انواع این نوع وسایل نقلیه در ایران وجود دارد عبارت‌اند از:

موتورهای مخصوص مسابقات یا ریسینگ

موتورهای مخصوص خیابان

موتورهای کراس

موتورهای تریل و …

حجم موتور کلیدی‌ترین نکته در انتخاب

تقسیم‌بندی موتورها بر اساس نوع کاربرد و حجم موتور صورت می‌پذیرد.

نوع کاربردی که از موتورسیکلت انتظار داریم باعث شده تا حجم‌های موتور مختلفی برای استفاده تولید شوند.

نکته قابل‌توجه این است که در ایران استفاده از موتورسیکلت با حجم موتور بیش از 250 سی‌سی ممنوعیت قانونی دارد و نباید از این نوع موتور ها استفاده نمود.

چه نوع موتورسیکلت مناسب من است؟

استفاده کردن ز کلاچ اغلب برای موتورسواران حرفه‌ای و افرادی که موتورسواری را به خوبی فرا گرفته و می‌توانند با استفاده از مهارت خود وسیله نقلیه را به خوبی کنترل کنند و با خطر بسیار کمتری در خیابان‌ها تردد کنند مرسوم است، زیرا اغلب این موتورسیکلت ها از قدرت بیشتری بهره برده در نگهداری کم خرج تر بوده و استانداردهای ساخت بالاتری را به همراه دارند.

در ادامه موتورسیکلت های بدون کلاچ مناسب افرادی است که راحتی در عبور و مرور را به هر چیزی ترجیح می‌دهند و میزان حجم موتور برایشان اهمیت ندارد و کم مصرف تر بود موتور به مزاجشان خوش تر می‌آید.

مشکلات ثبت پلاک

در کشور ما ایران موتور های با حجم بیش از 250 سی‌سی اجازه ثبت پلاک را نداند. اغلب این موتورسیکلت ها با حجم موتوری بین 400 تا 1000 در بازار وجود دارند و اجاره تردد در خیابان‌ها را ندارند ولی اگر این موتورسیکلت ها را در  خیابان‌ها دیده‌اید یا صاحب آن علاقه‌ای به رعایت قوانین ندارد و یا اینکه در اختیار مراکز خاصی قرار دارند.

استفاده از این موتورسیکلت‌ها در مسیر مسابقه بلامانع بوده ولی برای ثبت پلاک مخصوص مسابقات حتماً باید به هیئت موتورسواری ایران مراجعه شود.

مشکل دیگری که در پلاک دار کردن این وسایل نقلیه وجود دارد این است که موتورسیکلت های با سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت اجازه ثبت پلاک ندارند.

اهمیت پلاک حتی برای اسکوتر های برقی

اسکوتر های برقی نیز مانند موتورسیکلت ها از 2 چرخ برای عبور و مرور استفاده می‌کنند و در سال‌های اخیر توانسته‌اند مخاطبان بسیار زیادی داشته باشند که خانم‌ها در این بین بیشتر به سمت این وسایل نقلیه کشیده شده‌اند.

ازدیاد بی سابقه این وسایل نقلیه باعث شده تا قانون‌گذار نسبت به ثبت پلاک این وسیله نقلیه دستور دهد و خواستار پلاک دار شدن این وسایل شود تا بتواند در کنترل ابن وسایل اقدامات بیشتری را انجام دهد. این قانون در سال 97 به ثبت رسیده و از این پس تمامی اسکوتر های برقی باید این قانون را رعایت کنند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *