1اشاره
1اشاره

راهنمای خرید نیسان ماکسیما دست دوم

راهنمای خرید نیسان ماکسیما کارکرده

ماکسیما نیسان جز خودروهایی است که بعد از ورود به بازار ایران توانست محبوبیت زیادی را از آن خود کند و مقدار زیادی از این محبوبیت هنوز هم بین رانندگان وجود دارد. در زیر بررسی از این خودرو داریم که می تواند برای کسانی که قصد خرید ماکسیما نیسان دست دوم دارند مفید باشد.

ماکسیما نیسان از مهم ترین محصولات شرکت خودروسازی ژاپنی است و در چند نسل عرضه شده است. ولی فقط نسل پنجم این محصول در کشور ما حضور داشته است. با وجود این که ماکسیما نسبت به دیگر رقبای ژاپنی خود گران تر است ولی محبوبیت بیشتری در بازار خودرو دارد.

ماکسیمای جدید شباهت چندانی به نسخه های ماقبل خود ندارد ولی نسخه های قبل نیز بسیار پربار بوده اند. البته در این مقاله به مدل ماکسیما نیسان می پردازیم که در ایران یافت می شود.

نیسان ماکسیمای فوق در سال 1999 تا 2003 تولید و عرضه شد. پارس خودرو در کشور ما زمانی ماکسیما را در دست گرفت که بازار خودروهای لوکس وجود نداشت. بدون شک ماکسیما یکی از موفق ترین خودروهای بازار کشور بوده است؛ زیرا همزمان با دیگر کشورها وارد بازار ایران شد و در زمان عرضه هیچ رقیبی نداشت و نبض بازار را در دست گرفت. بعد از چند سال که رقبایی مانند هیوندای سوناتا و تویوتا کمری گرند وارد بازار شدند توانستند به عنوان یک رقیب در بازار خودرو برای ماکسیما نیسان باشند.

دلیل دیگر کیفیت، قابل اطمینان بودن و مهندسی برتر ژاپینی این خودروی دوست داشتنی بود و آخرین ضربه ای بود که برای تثبیت موقعیت ماکسیما دیده شد. هنوز هم خودروی ماکسیما نیسان بعد از دو دهه در بازار کشور ما وجود دارد و گزینه ای مهم برای عده ای می باشد.

طراحی ظاهری ماکسیما نیسان

شاید در حال حاضر ماکسیما یک خودروی زیبا محسوب نشود ولی در زمان خود بسیار تأثیر گذار و جذاب بود! ماکسیما با کد اتاق A33 عرضه گردید و مدل موجود در بازار مدل فیس لیفت شده از نسل پنجم بود که در برخی جاها به نام نیسان Cefiro شناخته شده است.

طول، عرض و ارتفاع ماکسیما، 4.9، 1.78 و 1.43 متر می باشد و دارای فاصله محوری 2750 میلی متر است و باعث شده تا خودرویی کشیده به حساب آید.

هر چند ظاهر در حال حاضر چندان حس تازگی و رقابت ندارد ولی سادگی آن هنوز هم زیباست. جلو پنجره بسیار ساده، چراغ های قدیمی و نرم و بزرگ و چراغ های عقب بزرگ از ظاهر آن می گویند.

رینگ های ساده در نمای جانبی به صورت یک دست و بدون انحنا دارد که چندان تعریفی نیست. هر چند این خودرو قدیمی است اما هنوز هم کمی جذاب است، جذابیتی از نوع وقار و احترام!

طراحی داخلی و کابین ماکسیما نیسان

کابین ماکسیما تفاوت زیادی با آنچه که در نمای بیرونی توضیح داده شد ندارد و معمولی و ساده است. کیفیت بالای کابین باعث شد تا سالهای متمادی این کابین بدون تغییر باشد. این خودرو به دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز است.

برخی از ماکسیماهای بازار جهانی دارای ایربگ جانبی جلو و سرنشینان عقب هستند. همچنین قابلیت های دیگری مانند گرمکن های جلو نیز وجود دارد که در مدل های موجود در کشور حذف شده اند. ولی دارای صندلی مخملی هستند.

در مدل های جهانی سانروف برقی نیز وجود دارد. به طور کلی نمای داخلی ماکسیما نیسان قدیمی است و باعث شده تا بسیاری از خودروهای چینی از آن محبوب تر شوند. یک بخش خوب در کابین داشتن ادوات کم میان دو صندلی و فرمان است و حس خوبی را منتقل می کند.

کابین ماکسیما جادار است و به علت فاصله زیاد بین دو محور است. همچنین صندوق عقب برای مسافرت و خانواده ها مناسب است.

مشخصات فنی ماکسیما و پیشرانه

نیسان ماکسیما در نسل پنج خود دارای چندین پیشرانه مجهز است که بین 2 تا 3.5 لیتر حجم دارند. مدل عرضه شده در ایران با 3 لیتر حجم است و قدرت V6 را دارد که جز مدل های محبوب است. اجزایی مانند موتور تنفس طبیعی بلوک و سرسیلندرها آلومینیوم است و وزن کمی دارد. میل سوپاپ و میل لنگ موتور نیز دقت بالایی در ساخت داشته اند.

سیم سوپاپ ها و پیستون این موتور با مولیبدن با مقاومت بالا روکش شده اند. موتور ماکسیما نیسان از نوع DOHC است که در هر سر سیلندر دو عدد میل سوپاپ و چهار سوپاپ وجود دارد. سیستم ورودی هوای متغیر و کنترل دیجیتالی ناک عملکرد موتور در دورهای بالا را بهتر کرده است.

موتور ماکسیما نیسان دارای ضریب تراکم 10 به یک است و بنزین معمولی را می توان به راحتی در آن استفاده کرد. طول عمر بالای موتور با قدرت 227 اسب بخار توانایی که می تواند قدرت را در 6400 دور بر دقیقه و 291 نیوتون متر گشتاور را با 3600 تعداد دور در دقیقه ایجاد کند. پس موتور این خودروی دوست داشتنی با توجه به زمان ساخت آن، بی نظیر و فوق العاده است و بین 10 موتور برتر جهان در سال 1995 تا 2001 قرار داشته است. اگر سرویس این خودرو همیشه به موقع انجام گیرد و روغنی با کیفیت را در آن استفاده کنید، موتور آن تا 4000 کیلومتر را بدون نیاز به تعمیرات طی می کند.

گیربکس ماکسیما از نوع تورک کانورتور 4 دنده ای خودکار یا یک گیربکس دستی 5 دنده ای است و هر دو نوع در ایران دیده می شود. از بعد فنی می توانید گیربکس دستی آن را بهتر و مناسب تر از لحاظ شتاب و عملکرد ببینید. علاوه بر این شتاب صفر تا صدی برابر با 7.1 ثانیه را می توان در این گیربکس جدا از نداشتن دردسرهای گیربکس اتوماتیک و هزینه های تعمیرات بالا از آن داشت.

گیربکس اتوماتیک نیز دارای شتاب صفر تا صدی برابر با 9.1 ثانیه است که البته در بررسی هایی که بر روی ماکسیما نیسان انجام شد، عدد کارخانه را به 8.9 ثانیه رسانده ایم.

تجربه رانندگی با ماکسیما نیسان

همانطور که در مبحث پیشرانه بررسی شد، انتظار می رود تجربه ای خوشایند رانندگی را با ماکسیما داشته باشیم و البته تا حدود زیادی نیز همینگونه است. ولی با توجه به این که قرار بود ماکسیما را در زمان حال نقد و بررسی کنیم، لزومی ندارد که سرعت پذیری و شتاب بسیار خوب آن را بررسی کنیم؛ زیرا به راحتی خواسته های ما را در این مورد برآورده می کند. از این رو هر زمانی که پدال گاز را فشار دهید، صدای دلنشین از ماکسیما به گوش می رسد و سریع می توان برای سبقت و شتاب گیری اقدام کرد.

از طرف دیگر با وجودی که زمانی از تولید این خودرو گذشته است، هنوز هم به لطف نوع ABS ترمزهای ماکسیما به خوبی کار می کنند و قابل اعتماد هستند و عملکرد قوی موتور نیز به همین شکل است. ماکسیما نیسان دارای هندلینگ خوب و نرمی است که قابل توجه رانندگان قرار می گیرد.

ولی با مقداری افزایش خشونت در رانندگی باگ قابل توجهی را تجربه کردیم. اگر سرعت خودتان را در جاده های دارای پیچ و خم زیاد بالا ببرید و مجبور شوید فرمان دهی تند و تیزی داشته باشید متوجه می شود که بخش عقبی ماکسیما نیسان کنترل خوبی را از خود نشان نمی دهد. اگر این کار را با سرعت بیشتری انجام دهید متوجه می شوید که خودروی ماکسیما به دور خود می چرخد و اسپین می شود یا به عبارتی ته می اندازد.

به احتمال زیاد تعبیه شدن یک اسپویلر کوچک روی صندوق عقب به همین علت بوده است تا بتواند در زمانی که سرعت بالا می رود، نیروی عمودی را کاهش دهد و در نتیجه کنترل بهتری صورت گیرد. سعی کردیم کیفیت سواری برای سرنشینان عقب را نیز مورد بررسی قرار دهیم. نتیجه ی جالب در این بخش این است که سرنشینانی که در عقب خودرو هستند مانند سرنشینان بخش جلویی به هیچ عنوان یک سواری آرام را تجربه نمی کنند و کیفیت در بخش صندلی های جلو به مقدار کاملاً محسوسی بهتر است.

با این وجود خودروی سواری ماکسیما نیسان جز خودروهای بسیار جوان پسند است و اگر جز افرادی هستید که به این فاکتورها بها می دهید بدون شک از سواری با آن نهایت لذت را خواهید برد؛ اما برخی افراد معتقدند اگر ماکسیما محور عقب بود در کنار ترمز دستی و پیشرانه ی قدرتمندی که دارد خاطرات بسیار زیباتری را می توانست با رانندگی خود رقم بزند.

نکات مهم هنگام خرید ماکسیما نیسان کارکرده

همانطور که می بینید با وجود گذر زمان هنوز هم ماکسیما نیسان خودروی خوب و محبوبی است و به دلیل این که کیفیت ساخت بالایی دارد هنوز هم ارزش خرید نوع دست دوم آن وجود دارد. شاید به همین علت است که هنوز هم با گذر زمان افت قیمت بسیار کمتری را نسبت به دیگر خودروها در ماکسیما شاهد هستیم. البته باید قبل از خرید حتماً به یک سری نکات توجه داشته باشید که در ادامه سعی می کنیم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم تا در خرید ماکسیما نیسان کارکرده دچار مشکل نشوید.

باید به این نکته دقت کنید که دوام بالا و کیفیت خوبی که قطعات این خودرو دارد بدون شک باعث می شود تا قیمت آن ها بالا رود. خرید این قطعات به علت گران بودن آن ها ممکن است به مزاج شما خوش نیاید؛ اما از طرفی دوام بسیار بالایی که این قطعات دارند باعث می شود که خیلی کم نیاز به تعویض این قطعات داشته باشید. از این رو هم می توان آن را پرخرج دانست و هم کم خرج. از این رو باید قبل از خرید حتماً از سلامت خودرو به خصوص بخش هایی مانند گیربکس و موتور اطمینان پیدا کنید.

پیش از این که اقدام به خرید ماکسیمای دست دوم کنید، اولین موردی که باید بررسی کنید، نداشتن نشتی روغن یا مایع خنک کننده است. اگرچه مایع خنک کننده کمتر دیده شده که در این خودرو دچار نشتی شود؛ اما بهتر است آن را نیز چک کنید. سیستم زنجیر تایم خودروی ماکسیما نیسان در صورتی که سرویس های این خودرو به خوبی انجام گرفته باشد، مطمئن و مورد اعتماد خواهد بود و به همین علت است که موتور ماکسیما معروف شده است.

بهتر است هنگام خرید ماکسیما دست دوم یک مکانیک این بخش از خودرو را برای شما چک کند و اطمینان پیدا کنید که زنجیر تایم خودرو دارای عملکردی خوب است و کاملاً عادی و بدون صدا کار می کند؛ زیرا اگر در این قسمت خودرو مشکلی ایجاد شده باشد، هزینه ی تعمیرات آن ممکن است بسیار بالا باشد.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که خودروی ماکسیما سالم هنگامی که استارت می زنید فورا روشن می شود و موتور آن در هنگامی که در جا کارکرد دارد، کاملاً بدون لرزش است. تا جایی که ممکن است قبل از خرید ماکسیما نیسان حتماً باید با آن رانندگی کنید و دارای تعویض دنده ی بدون صدا و نرم باشد.

هنگامی که تعویض دنده به صورت دیرهنگام است و یا در هنگام تعویض دنده ضربه داشتن را حس می کنید این ها می تواند نشانه ای از تعمیری بودن گیربکس این خودرو باشد. البته ممکن است روغن گیربکس به موقع سرویس نشده باشد و حتماً نشانه ی وجود ایراد در این بخش نیست. برای این که مطمئن باشید می توانید یک بار با آن رانندگی کنید و با تمامی دنده ها برانید، شتاب گیری کنید و با کم کردن سرعت دوباره از نرم بودن دنده های معکوس نیز مطمئن شوید.

با ترمزگیری به حالت شدید سعی کنید سیستم ABS را نیز تست کنید. در این هنگام نباید فرمان لرزش داشته باشد و تمامی چرخ ها نیز باید همزمان با هم قفل شوند همچنین سیستم تعلیقی که در ماکسیما نیسان وجود دارد باید هنگامی که بر روی دست اندازها حرکت می کند صدایی ایجاد نکند.

اگر بعد از چک کردن خودرو ماکسیما نیسان توسط خودتان نمی توانید از سالم بودن موارد بالا مطمئن شوید، حتماً قبل از خرید ماکسیما نیسان دست دوم آن را به یک مکانیک نشان دهید. یک کارشناسی اصولی و به صورت کاملاً خوب باعث می شود حتی اگر قیمت بالایی را بپردازید، ارزش خود را دارد و این خودرو تا چندین سال به صورت خوب برای شما کار کند و بدون دردسر باشد.

مزایا و معایب ماکسیما نیسان

نکات مثبتی که در این خودرو وجود دارد، عملکرد فنی خوب و کابین جادار در کنار استهلاک موتور پایین است. همچنین کیفیت و دوام عالی که تمامی قطعات دارند می تواند جز مزایای مهم آن محسوب شود.

معایبی که می توان برای این خودرو برشمرد، طراحی ظاهری آن است که کمی قدیمی است. این خودرو مصرف سوخت بالایی دارد و امکانات کمی نسبت به خودروهای امروزی در آن دیده می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *