1اشاره
1اشاره
خرید کیا ریو دست دوم

راهنمای خرید کیا ریو دست دوم

خرید کیا ریو دست دوم

کیا ریو یک محصول شرکت کیا است که سایپا روی آن کار کرده است. این خودرو با گران شدن خودروهای صفر جز لیست خریداران خودرو قرار گرفت و با وجود کم بودن عرضه ی آن در بازار خرید خودرو فروش خوبی داشت. برای بررسی این خودرو دست دوم می توانید با ما همراه باشید.

کیا ریو از ماه آگوست 2000 میلادی به عنوان یک خودروی ساب کامپکت و اقتصادی به بازار خودرو وارد شد. مدل 2003 این خودرو مورد فیس لیفت قرار گرفت و به بازارهای معتبری مانند اروپا و آمریکا پا نهاد.

نشان SF که مخفف واژه های science fiction و safty first است نشان دهنده ی مدل فیس لیفت ریو بود و شرکت خودرو ساز کیا آن را به عنوان یک پسوند برای این خودرو در نظر گرفت.

در سال 1384 کیا ریو فیس لیفت وارد خط تولید شرکت به نام سایپا شد و توانست از همان ابتدا مورد توجه مشتریان خود قرار گیرد. این خودرو جز زیر رده های پراید است و همزمان با روی قدرت آمدن پراید وارد ایران شد. ولی ریو نتوانست به اندازه ی پراید در ایران جایگاه به دست آورد و در سال 91 مجبور شد به دنبال تصویب اجباری شدن ایربگ برای خودروهای تولید داخلی، از بازار ایران بیرون برود.

به دلیل حضور تقریباً گسترده ای که نمونه های دست دوم ریو سایپا در بازار دارد و شهرتی که این خودرو در ایران بدست آورده است، ترجیح دادیم نمونه ای دست دوم و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری و بدنه کیا ریو

اگر قصد خرید کیا ریو دست دوم دارید بهتر است کمی از طراحی آن هم بدانید. هر چند این خودرو نمونه ی فیس شده محسوب می گردد ولی چندان هم ظاهر فریبنده و قابل توجهی ندارد. البته اگر نگاهی به سگمنت این خودرو به خصوص در بازار ایران داشته باشیم می بینیم که ظاهر ساده ی سایپا ریو ایراد چندانی هم ندارد.

چراغ های بخش جلویی فرمی شبیه به یک ربع دایره دارد و در فاصله ی چند سانتی متری در دو طرف جلو پنجره خودرو قرار گرفته اند. خطوطی حجمی از ستونهای A تا دو طرف جلو پنجره روی کاپوت و قسمت زیر چراغ های جلو امتداد دارند که سادگی طراحی را در نمای جلویی خودرو کاهش داده اند.

بخش زیرین سپر جلو نیز یک دریچه ی ورودی هوا برای تامین هوای مورد نیاز رادیاتور همراه با دو جایگاه مه شکن در دو طرف در کیا ریو تعبیه شده است. آینه های کناری بزرگ نیز به صورت دستی تنظیم می شوند و بدون چراغ راهنما درکنار آنتن سقفی ساده در قسمت جلویی سقف خودرو در نمای جلویی به چشم می آیند.

در نمای کناری شیب سقف و ستون های خودرو فرمی شبیه به یک نیم دایره دارد و فریم پنجره ها نیز طرح هندسی متناسبی دارد. خطوط حجم دهنده نیز برای طراحی بهتر این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.

در نمای جلویی کیا ریو رینگ های 15 اینچی با قالپاق پلاستیکی، چراغ راهنمای کوچک بر روی گلگیر جلو و دستگیره های مشکی نکاتی قابل توجه هستند.

در نمای پشت سایپا ریو نیز می توان چراغ هایی با شمایل مشابه با چراغ های بخش جلویی را دیدد که البته به صورت وارونه تعبیه شده اند و دو رنگ قرمزی و سفید به صورت یک تکه دارند. دو عدد چراغ مه شکن – شب نما در قسمت سپر عقب دیده می شود و پلاک خودرو نیز در فرورفتگی بر روی درب صندوق عقب تعبیه می شود.به طور کلی ظاهر کیا ریو نسبتاً هماهنگ به نظر می رسد.

کابین و طراحی داخلی کیا ریو

طراحی ادوات داشبورد، پنل درب های و غربیلک فرمان جذابیت چندانی در سایپا ریو ندارد و احساس ارزانی را به بیننده القا می کند.

اگرچه متریال سایر بخش های مربوط به داشبورد از جنس پلاستیک خشک است ولی مرغوبیت بالایی ندارند و به مرور ماندگاری مناسبی از خود نشان نمی دهند.

نمایشگر کوچک ساعت در میانه بالایی داشبورد، پنل کیلومتر شمار عقربه ای، دریچه های تهویه ی به صورت چهارگوش و صندلی هایی از جنس پارچه و نه چندان راحت با طراحی ساده از دیگر نکات کابین کیا ریو است.

کابین این خودرو از نظر فضای پا و فاصله ی محوری مناسب نسبتاً راحت و جادار است اما برای سرنشینان بلند قد در ردیف عقبی محدودیت وجود دارد.

تجربه رانندگی با کیا ریو

با روشن کردن موتور ورود نسبتاً کمی صدای پیشرانه را به اتاق کابین می شوید که چندان هم اذیت کننده نیست و نسبت به رقبای هم رده ی داخلی صدای کمتری به داخلی کابین ریو انتقال می یابد.

شتاب این خودرو در دنده 1 و 2 مناسب است و دلیل محبوبیت این خودرو همین شتاب اولیه مناسب نسبت به رقبای داخلی است. برعکس این حالت در دنده های 4 و 5 شتاب ثانویه چندان جالب نیست.

سیستم تعلیق یکپارچه ی بخش عقب در زمان حرکت از روی سطوح ناهموار کمی سر و صدا ایجاد می کند.

فرمان خودرو نسبتاً نرم و سبک کار می کند و در زمان شتاب گیری کمی حالت گیجی دارد!

گیربکس و کلاچ نیز عملکردی نرم دارد و وظیفه ی خود را به نحو احسن انجام می دهد. نمونه کیا ریو دست دوم سوختی معادل 8 تا 8.5 لیتر در 100 کیلومتر سطح شهر و 7 در جاده دارد و با توجه به ظرفیت 45 لیتری که باک دارد مناسب است.

در حین دور زدن و پارک کردن، فرمان کیا ریو نسبت به سمند یا پژو پارس عملکرد بهتری دارد اما سایز فرمان بزرگ است و از کارایی آن می کاهد. پایداری خودرو و هندلینگ نیز در زمان عبور از مسیرهای منحنی شکل، نسبتاً متعادل و مناسب است.

قیمت خرید کیا ریو دست دوم

در مهرماه 97 قیمت سایپا ریو دست دوم با توجه به شرایط مختلفی که هر خودرو مدل 85 تا 90 دارد میانگین بین 32 تا 52 میلیون تومان است. علاوه بر این کیا ریو اتومات، بدون رنگ و مدل 85 حدود 38 میلیون تومان به فروش می رسد. البته بسته به شرایط خودرو می توان نمونه های گران تر یا ارزان تر خودرو را در بازار مشاهده کرد.

مزایا و معایب کیا ریو

نکات مثبت این خودرو عملکرد شایسته ی پیشرانه و گیربکس آن است و همچنین استهلاک پایین و شتاب اولیه ی مناسب نیز برای آن یک مزیت محسوب می شود.

یک سری خصوصیات منفی مانند متریال داشبورد که از جنس پلاستیک خشک است، تولید و عرضه بسیار کم مدل گیربکس اتوماتیک این خودرو و قیمت بالایی که قطعات بدنه و قطعات یدکی دارند نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *