1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به ازمیر ترکیه

راهنمای سفر به ازمیر ترکیه

ازمیر ترکیه مناطق دیدنی

ازمیر در ترکیه شهری جذاب و دیدنی برای گذراندن سفری خاطره انگیز و به یادماندنی ست. سواحل ماسه ای، آثار تاریخی، آب های معدنی، شهرهای باستانی، درختان نخل و کافه ها  همه و همه از اینجا شهری زیبا ساخته که گردشگران زیادی را به خود می کشاند. برای آشنایی با راهنمای سفر به ازمیر در ادامه ما را همراهی کنید.

موقعیت جغرافیایی

ازمیر بعد از استانبول و آنکارا سومین شهر مهم ترکیه است و حدود ۴ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر در ساحل دریای اژه قرار دارد و از جاذبه های ترکیه به حساب می آید. ازمیر مناطق زیادی دارد و منطقه کوناک تاریخ شهر را به تصویر می کشد. این شهر دومین بندر بزرگ بعد از استانبول است.

مختصری از تاریخ

تاریخ طولانی پر از فراز و نشیب ازمیر از آن شهری باستانی ساخته است. بر اساس حفاری هایی که باستان شناسان انجام داده اند تاریخ زندگی در این شهر به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. بعد از جنگ جهانی اول و شکست امپراتوری عثمانی با توجه به اینکه بیشتر جمعیت این ناحیه را یونانی ها تشکیل می دانند یونان نه فقط اداره ازمیر که اداره کل ناحیه اژه را بر عهده داشت. آتاتورک در ۹ سپتامبر ۱۹۲۲ ازمیر را به کشور ترکیه برگرداند، هر سال این روز به عنوان روز آزادی شهر جشن گرفته می شود.

اطلاعات کلی

زبان: ترکی

واحد پول: لیر ترکیه

برق: ۲۳۰ ولت، ۵۰ هرتز

فرودگاه ها: فرودگاه بین المللی عدنان مندرس که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد.

شماره های اضطراری:۱۱۲

آب و هوا

ازمیر آب و هوای مدیترانه ای دارد و این به معنی تابستان های خشک، طولانی و گرم و زمستان های ملایم و بارانی ست. متوسط بارش سالانه ۶۸۶ میلی متر است که ۷۷ درصد این بارش در ماه های آبان تا اسفند اتفاق می افتد. بیشترین دمای هوا در زمستان بین ۱۰ تا ۱۶ درجه است. در تابستان گاهی دمای هوا به بالای ۴۰ درجه می رسد اما معمولا بین ۳۰ تا ۳۶ درجه است.

بهترین زمان سفر به ازمیر ترکیه

با اینکه ازمیر تابستان های گرمی دارد اما بیشتر گردشگرن تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می کنند. در هنگام غروب هوا خنک می شود و نسیم دلپذیری شهر را فرا می گیرد.

شکم گردی در ازمیر ترکیه

غذاهای خوشمزه ترکی هر شکم گردی را عاشق سفر به ترکیه می کند کافیست یک بار سری به رستوران های این شهر بزنید تا برای همیشه عطم بینظیر غذاهای خوش عطر و طعم اینجا زیر زبانتان بماند تعدادی از غذاهای این شهر را معرفی می کنیم:

کوفته: از همان کوفته هایی که در هند، ایران و کشورهای خلیج فارس درست می شود. برای درست کردن کوفته گوشت چرخ کرده را به صورت توپی در می آورند و می پزند.

مانتی: برای درست کردن این غذا، خمیر نرم و یکدستی درست، داخل آن ها را با ترکیب گوشت و پیاز پر کرده و آن را سرخ می کنیم. این غذای خوشمزه یکی از پرطرفدارتین غذاهای این شهر است و در هر رستورانی می توانید آن را پیدا کنید.

بورک: از پرطرفدارتین میان وعده های مردم این شهر است. برای درست کردن این غذا لای یک خمیر نان را با موادی مثل پنیر، اسفناج و گوشت چرخ کرده پر و در روغن سرخ می کنند.

هزینه های سفر به ازمیر ترکیه

هزینه اقامت: هزینه یک شب اقامت در میدان کوناک در هتل های ۴ ستاره از شبی ۱۳۵ هزار تومان شروع و تا شبی ۳۱۰ هزار تومان متغیر است. اقامت در هتل های ۵ ستاره از شبی ۴۴۰ هزار تومان شروع و تا شبی ۷۰۰ هزار تومان در هتل های لوکس تر در تغییر است.

هزینه خورد و خوراک: هزینه یک وعده غذا در رستوران های ارزان ۱۵ لیر، در رستوران های متوسط برای دونفر ۶۰ لیر است. برای غذا خوردن در مک دونالد باید ۱۵ لیر بدهید.

هزینه حمل و نقل: هزینه خرید بلیط برای برای حمل و نقل عمومی ۲/۶ لیر است. کرایه تاکسی از ۳/۱۲ لیر شروع می شود و هر ۱ کیلومتر ۲/۴۵ لیر به آن اضافه می شود.

جاذبه های گردشگری ازمیر

میدان کوناک (Konak ):  میدان کوناک میدان اصلی مرکز شهر است که به خاطر برج ساعتش معروف شده این برج نماد شهر ازمیر است و در سال ۱۹۰۱ ساخته شده است. در اطراف این میدان جاذبه هایی مثل مسجد یالی و بازار کمرالتی قرار دارد.

آسانسور ازمیر: این آسانسور را یک تاجر یهودی در سال ۱۹۰۷ ساخت و هدف از ساخت آن رفتن به مناطقی بود که در بالای تپه قرار داشتند. سازوکار این آسانسور با آب بود ولی بعدها بعد از مرمت آسانسور برای راه اندازی اش از برق استفاده شد. در بالای آن رستورانی هست که نمای زیبایی از شهر ازمیر دارد.

خیابان آلسانکاک (Alsancak): خیابان هایی کوچک در میان خانه های دوره عثمانی که در کافه های آنجا می توانید چای ترکی بنوشید.

بازار کمرالتی (kemeralti): بازارهای سنتی رنگ و بوی متفاوتی دارند که باعث می شود گاهی آن ها را به مراکز خرید لوکس شهر ترجیح بدهیم. در اینجا می توانید سوغاتی ها و وسایل ارزان قیمت زیادی پیدا کنید، مردم محلی را ببینید و در رستوران هایش غذاهای ساده ی محلی بخورید.

حیسار: اینجا بزرگترین و قدیمی ترین مسجد ترکیه است که یک محوطه تاریخی و منبر و محرابی تماشایی دارد. ازمیر مساجد دیگری مثل سالیچی اقلو، شادیروان و کمرالتی هم دارد که می توانید از آن ها هم دیدن کنید.

قلعه کادیفکاله: قلعه ای قدیمی بر روی تپه ای بلند که در گذشته به این قلعه پاگوس گفته می شد و امروز گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

سواحل تفریحی

بودن در ساحل دریای اژه باعث شده که این شهر سواحل زیادی داشته باشد، سواحلی که چندان هم از مرکز شهر دور نیستند و برای رسیدن به بیشتر آن ها می توانید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. تعدادی از این سواحل شامل فوکا، دیلیکی، یورلا، سفیری هیسار و … هستند.

فستیوال ها

فستیوال سالانه بین المللی ازمیر: از سال ۱۹۸۷ هر سال در اواخر تیر برگزار می شود و در طول آن نمایش ها و اجراهای موسیقی زیادی برگزار می شود.

جشنواره جاز اروپایی ازمیر: رویدادی فرهنگی که در نیمه دوم اسفند هر سال برگزار می شود. در این فستیوال عاشقان سبک موسیقی جاز گرد هم جمع می شوند.

فستیوال بین المللی فیلم کوتاه ازمیر: این فستیوال از سال ۱۹۹۹ برگزار می شود و در آن فیلم های کوتاه به نمایش در می آید.

بایدها و نبایدها

حتما یک روز صبح در کنار دریا صبحانه اصیل ترکی را امتحان کنید و در حالی که از طعم صبحانه لذت می برید هوای تازه تنفس کنید و رفت و آمد کشتی ها را تماشا کنید.

این شهر مسیرهای پیاده روی خوبی دارد، می توانید در شهر قدم بزنید و از تماشای نقاط مختلفش لذت ببرید.

برای رفت و آمد در شهر قایق سواری کنید. قایق های عمومی راحت و سریع هستند و در آن ها مناظری تماشایی را می بینید.

ازمیر یک خط مترو دارد که مرکز شهر (میدان کوناک) را به حومه شمال شرقی بورنوا وصل می کند.

برای رفت و آمد می توانید از خط قطار ایزبان استفاده کنید چون بیشتر قسمت های شهر را پوشش می دهد.

در این شهر دسترسی به دوچرخه های کرایه ای راحت است و در جاههای زیادی می توانید یکی از آن ها را کرایه کنید.

به تفرجگاه اسکله ای کوردون (Kordon) بروید که با درختان نخل و چمن کاری های زیبایش در کنار دریای اژه قرار دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *