1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به تفلیس

راهنمای سفر به تفلیس

تفلیس شهری که تاریخ بلندش، بناهای قرون وسطایی، موزه ها و کلیسا های زیادی را برایش به ارمغان آورده است. با قدم زدن در میان کوچه پس کوچه های این شهر به مردمی برمی خورید که آوازه مهمان نوازی شان در دنیا پیچیده است. بیشتر ما گرجستان را به تفلیس و باتومی می شناسیم دو شهری که گردشگران در مدت سفر خود بیشتر از آن ها بازدید می کنند، اما امروز می خواهیم از تفلیس حرف بزنیم، شهری که به تازگی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی شده است. با راهنمای سفر به تفلیس ما را همراهی کنید.

موقعیت جغرافیایی

تفلیس پایتخت و بزرگ ترین شهر گرجستان است و با جمعیت ۱/۵ میلیون نفر در کنار رودخانه کورا (Kura) قرار دارد. قرار گرفتن در میان دره ای رودخانه ای در احاطه تپه ها و کوه ها چشم اندازهای زیبایی را به این شهر هدیه داده است. این شهر تا رشته کوه قفقاز ۱۲۰ و تا دریای سیاه ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

مختصری از تاریخ

تفلیس در قرن پنجم پس از میلاد، توسط واختانگ یکم تاسیس شد و از آن زمان پایتخت پادشاهی ها و جمهوری های بسیاری بوده است. با دیدن معماری این شهر که ترکیبی از معماری های قرون وسطایی، نئوکلاسیک و استالینیست است به راحتی می توان فهمید که این شهر چه تاریخ پرفراز  نشیبی را از سر گذرانده است.

اطلاعات کلی

زبان: زبان گرجی

واحد پول: لاری  (GEL)که حدود ۱۶۰۰ تومان است.

برق: برق این شهر ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است.

فرودگاه: فرودگاه بین المللی تفلیس در در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد.

شماره های اضطراری: برای تماس با پلیس، آتشنشانی و اورژانس شماره ۱۱۲ را بگیرید.

اختلاف ساعت تا تهران: زمان در تفلیس نیم ساعت از تهران جلوتراست.

آب و هوا

تفلیس آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب دارد و تابستان هایش خیلی گرم و زمستان هایش خنک و معتدل است. مثل دیگر شهرهای گرجستان تفلیس هم در طول سال میزان قابل توجهی بارندگی دارد. میانگین دمای هوای سالانه در تفلیس ۱۳/۳ درجه‌ی سلسیوس است. در ژانویه، سردترین ماه میانگین دمای هوا  ۲/۳ درجه و در جولای، گرم ‌ترین ماه سال میانگین دمای هوا ۲۴/۹ درجه سانتی گراد است.

بهترین زمان سفر به تفلیس

بهترین زمان برای رفتن به این شهر اردیبهشت، خرداد و شهریور است.

جاذبه های گردشگری تفلیس

در شهر بزرگ تفلیس ترکیبی از معماری های باستانی و مدرن شهری تماشایی را پدید آورده است. عمده جاذبه های این کشور کلیساهایی هستند که در جای جای شهر به چشم می آیند هر چند که به غیر از جاذبه های مذهبی چندین و چند جاذبه دیگر هم در شهر وجود دارد:

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

این کلیسا بزرگ ترین کلیسای جامع منطقه قفقاز به حساب می آید و در معماریش از معماری سنتی کلیساهای ارتودوکس تاثیر گرفته شده است. این کلیسا که در بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی ساخته شده ۱۵ هزار نفر را در خود جای می دهد و با ۹۷ متر ارتفاع از نقاط مختلف اطراف شهر هم دیده می شود. گنبد مخروطی این کلیسا بر روی ۸ ستون استوار است و جنسی از طلا دارد.

قلعه ناریکلا (Narikala)

این قلعه در نزدیکی کلیسای متخی قرار دارد و برای رفتن به آن می توانید از تله کابین استفاده کنید. با اینکه قلعه برای اولین بار در قرن ۴ ساخته شد اما بارها و بارها در طول زمان ویران گشت و ساخته شد.

باغ ملی گیاهشناسی گرجستان

این باغ در نزدیکی قلعه ناریکلا قرار دارد و با رفتن به آن می توانید مدتی را به دور از هیاهوی شهر در آرامش بگذرانید. در این باغ دو آبشار زیبا قرار گرفته که ارزش ان را دوچندان کرده اند.

شکم گردی در مقصد

مزه خوشمزه غذاهای گرجی در دنیا معروف است و خوبیش به این است که بیشتر غذاهایشان با ذائقه ما ایرانی ها جور در می آید:

کاچاپوری

این غذا در واقع نانی به شکل قایق است که داخلش را پر از پنیر می کنند و بر روی آن هم تخم مرغ اضافه می کنند. این غذای ملی انواع مختلفی دارد و در نقاط مختلف گرجستان به روشی خاص پخته می شود.

خینکالی

این غذا در واقع خمیری است که با مواد مختلفی مثل گوشت، پیاز، فلفل، زیره و انواع سبزیجات معطر پر می شود و گاهی هم برای پر کردنشان از سیب زمینی، قارچ و پنیر استفاده می کنند.

بایدها و نبایدها

حتما سری به بازارهای سنتی تفلیس بزنید، در گوشه و کنار این شهر بازارهای فراوانی به چشم می خورد که می توانید در آنجا انواع خوراکی ها مثل میوه و سبزیجات تازه و گوشت و نان را تهیه کنید.

دعوت مردم مهمان نواز و مهربان این شهر را برای غذا خوردن قبول کنید و لحظاتی شاد را در کنارشان بگذرانید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *