1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به مشهد

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است در شمال شرق ایران و مرکز استان خراسان رضوی، با مساحتی حدود 351 کیلومتر‌مربع؛ همچنین این شهر دومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران است.
شهر مشهد نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه از سی میلیون نفر مسافر و زائر داخلی و خارجی میزبانی می‌کند. در اصل واژه مشهد به معنی محلشهادتاست. قبل از شهادت امام رضا(ع)، نام این شهر سنابادبود که بعد از شهادت امام هشتم، به مشهد الرضا تغییر یافت.
حرم مطهر امام هشتم اصلی‌ترین هدف مسافران این شهر است. این مکان مقدس در قسمت شرقی شهر مشهد واقع است و چهار خیابان اصلی نواب صفوی، طبرسی، امام رضا و شیرازی به این حرم ختم می‌شوند.
لازم به ذکر است که به غیر از مقبره امام رضا(ع) در مرکز حرم، مساجد، آرامگاه‌‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه‌ها و موزه‌ها متفاوت و مختلفی در نواحی مختلف آن قرار دارند.

جاذبه‌های گردشگری مشهد

پایتخت مذهبی ایران، شهر مشهد دارای جاذبه‌‌های گردشگری متعددی است که سبب شده‌است مشهد به بهشت زیارت و سیاحت برای گردشگران و زائرا خارجی و داخلی تبدیل شود.
طرقبهیکی از بهترین انتخاب‌ها برای شروع گردش، در بین جاهای دیدنی مشهد است. این منطقه‌ آب‌وهوایی ییلاقی دارد و در امتداد دره‌ای با‌صفا واقع شده‌است. همچنین باغ‌‌های میوه زیادی در اطراف طرقبه وجود دارد که برای ساعاتی زندگی شهری را از خاطر شما می‌برد.
افراد محلی‌ می‌گویند که طرقبه به معنی آبادی بزرگ است و چشم‌اندازهای زیبای موجود در طرقبه همگی معنی اسم آن را تایید می‌کنند. وجود باغ‌‌های گردو در اطراف طرقبه سبب شده است که فسنجان به یکی از پرطرفدارترین غذاهای این منطقه تبدیل شود. البته با وجود اینکه فسنجان و دیزی از غذاهای معروف و مشهور این منطقه هستند اما تعداد زیادی از گردشگران برای تجربه‌ی طعم لذیذ شیشلیک به طرقبه سفر می‌کنند. شیشلیک‌های طرفبه از بره بریانی و گوشت و استخوان گاو تهییه و طبخ می‌شوند.
ارامگاه فردوسی دومین جاذبه‌ گردشگردی پرطرفدار مشهد است که همچون شاهنامهشکوه خاصی را داراست. مقبره‌ی شاعر پرطرفدار فارسی زبان، فردوسب در منطقه‌ای با حدود سی دقیقه فاصله از مرکز شهر مشهد قرار گرفته است. هوشنگ سیحون معمار این بنای مرمری است و طرح آرامگاه را با الهام از ارامگاه کوروش ساخته است.
مقبره فردوسی از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است. موزه‌ی آن داخل بنای مکعبی شکل مقبره قرار دارد. همچنین تالارهای داخلی آرامگاه شما را به یاد زیباترین قصرهای موجود در دنیا می‌اندازد. بخشی از موزه ارامگاه محل نگهداری بقایای و کشفیات تاریخی است که از شهر توس کشف و پیدا ‌شده‌اند . در محوطه‌ی آرامگاه،شاعر مشهور معاصر ایرانی مهدی اخوان ثالث نیز دفن شده است.

مراکز خرید معروف مشهد

بازار رضا شهر مشهد هم یکی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهر است و هم یکی از نوستالژیک‌‌ترین مراکز برای خرید انواع وسایل است. این بازار با دو راهروی تو در تو و با چیزی نزدیک به ۱۷۰۰ مغازه یکی از پرطرفدارترین مکان‌های مشهد است.
مرکز خرید پروما یکیدیگر از مراکز پر طرفدار در شهر مسهد است. این مرکز خرید شامل فروشگاه‌های بزرگی از جمله سوپرمارکت‌ها، قنادی، البسه و پوشاک، محصولات بهداشتی، لوازم آرایشی، زعفران و خشکبار، انواع لوازم آشپزخانه و صنایع دستی، لوازم صوتی و تصویری و لوازم خانگی است.
همچنین در این مراکز، قسمت‌های متفاوتی برای خرید وسایل سیسمونی و لوازم کودک، کیف و کفش، مواد پروتئینی و فراورده‌ های گوشتی، محصولات فرهنگی و نرم‌ افزاری و تجهیزات آموزشی، زیورآلات و جواهرات، گل‌ های مصنوعی، ظروف پلاستیکی، لوازم لوکس تزئینی و دکوری نیز در نظر گرفته شده است.

بهترین زمان سفر به مشهد

بهترین زمان سفر به این شهر دیدنی بی‌‌شک فصل بهار است. به همین دلیل است که قیمت تور‌های مسافرتی برای سفر به مشهد در ابتدای بهار و مخصوصاً روز‌های اول نوروز اندکی نسبت به قبل افزایش پیدا‌ می‌کند. در فصل بهار متوسط دمای مشهد به بیست درجه سانتی‌گراد می‌رسد که این دما دقیقاً دمای آسایش است. دمای اسایش به این معنی است که شما در این دما نه احساس سرما و نه احساس گرما می‌کنید. آفتاب در این زمان از سال به‌‌صورت مایل می‌‌تابد و به هیچ عنوان پوست شما را نمی‌‌سوزاند. همچنین بارش‌‌های نامنظم در مشهد سبب دلپذیر‌شدن این شهر در بهار خواهد شد. پیشنهاد ما به شما در فصل بهار بازدید از مناطق ییلاقی و روستاهای اطراف مشهد است.

راه های سفر به مشهد 
برای سفر به این‌ شهر شما راه‌های متفاوتی پیش‌رو دارید؛ هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی.

اقامت درمشهد

یکی ازمهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های زائران و مسافران هنگام سفر به مشهد مقدس اقامت در این شهر است زیرا، در مشهد هتل‌ها و اقامتگاه‌های متفاوتی وجود دارد و همین نیز سبب می‌شود انتخاب از لحاظ موقعیت مکانی و مالی کمی سخت‌تر شود. همچنین سالانه تعدا زیادی از مسافران و زائران از سراسر جهان به این شهر سفر می‌کنند و این باعث می‌شود که هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، سوییت‌ها و مهمانسراها در مشهد بسیار رونق دارد.
شیوه های اقامت در این شهر بسیار متعدد است و شما می‌توانید در مکان‌هایی مانند انواع هتل، اقامتگاه‌های سنتی، زائر‌سراها، اجاره منزل، مسافرخانه‌ها، اقامت در کمپ‌های مستقر در پارک ها و یا محل اسکان فرهنگیان اقامت گزینید. البته هتل‌های لوکسدو، سه، چهار و یا پنج ستاره در تمام ایام سال در اختیار گردشگران هستند اما دیگر مکان‌ها با توجه به شرایط و تعداد زائران متغییر هستند. در بین مکان‌های ذکر شده اقامتگاه‌های نزدیک به حرم در میان زوار از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند زیرا شما به راحتی و با کمی پیاده روی در یک مسیر بسیار کوتاه و یا طی مسافتی با ماشین به حرم، صحن‌ها و مراکز خرید دسترسی پیدا خواهید کنید.

خورد و خوراک
در مرکز شهر مشهد رستوران‌‌های فوق العاده‌ای مانند پسران کریم در بلوار خیام ، رستوران معین درباری در خیابان پاسداران، رستوران ایتالیایی لیو در بلوار احمدآباد و کافه رستوران تراس در بلوار وکیل آباد واقع هستند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید به انواع مختلفی از غذاها دسترسی پیدا کنید. همچنین اگر دوست دارید در سفر به این شهر، غذاهای سنتی را هم در رستوران‌های امتحان کنید، بهتر است بدانید شُله مشهدی معروفترین غذای مشهدی است که می‌توانید آن را در خیابان وکیل آباد پیدا کنید.

سخن پایانی:
در اخر توصیه ما به شما این است که حتما قبل از سفر اهداف خود را مشخص کنید و بر اساس آن، نقشه حدودی جاذبه‌‌های گردشگری که قصد دیدنشان را دارید بررسی کنید تا در سفر دچار سردرگمی نشوید. همچنین در نظر داشته‌باشید که برخی از جاذبه‌های گردشگری روزهای معینی در هفته باز هستند، بنابراین حتما زمانبدی آنها را پیش از سفر چک کنید که با برنامه‌‌شما هماهنگی داشته باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *