1اشاره
1اشاره
غار رمزآلود خربس در قشم

سفری به غار رمزآلود خربس در قشم

غار خربس قشم

غار دیدنی خربس در فاصله ی ۱۰ کیلومتری غرب جزیره قشم، در روستای خربس قرار دارد. این غار، دنباله ی چین خوردگی رشته کوه های زاگرس، به همراه دیگر پدیده ها و کوه ها به شمار می آید. این چین خوردگی ها در طول هزاران سال گذشته از زیر آب بیرون آمده اند و از پدیده های بسیار قدیمی زمین شناسی محسوب می شوند.

روستای خربس، اکنون خرابه ای است که قدمت آن به دوران ساسانی بر می گردد. هزاران سال پیش و در زمان ساسانیان، خربس روستایی آباد و پر تردد بوده است. اطراف این روستا با تپه های کوتاه و بلند مرجانی، به صورت دایره وار احاطه شده است. در میانه ی خربس اگر رو به شمال بایستید، می توانید  آثار ساختمانی قلعه مخروبه ‌اى از سنگ را ببینید که قدمت آن به دوران صفویه بر می گردد. در روبروی این قلعه، گورستانی باستانی قرار دارد که مشرف به دهانه ی غارهای خربس است. اگر قصد بازدید از این غارها را دارید بهتر است مطلب بهترین زمان سفر به قشم را بخوانید.

دهانه غارهای خربس در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری، در دل کوه قرار گرفته اند. این غارهای باستانی در طول دوره های مختلف و در اثر ایجاد تمدن های متعدد، دچار تغییرات بسیاری از دوره های گذشته تا به حال شده اند. آثار حضور تمدن ها را می توانید در داخل این غار ها ببینید. غارهایی که ظاهری ساده دارند اما در درونشان دنیایی قرار دارد. درون این غار ها می توانید دهلیز، تالارها و اتاق های متعددی را ببینید که ابعادشان در حدود ۴ در ۵.۵ متر است. این غار ها همچنین چشمه ها و روزنه های بسیاری هم رو به دو سمت شمال و جنوب دارند که به خوبی نمایانگر حضور تمدن در آن ها است.

یکی از ویژگی هایی که این غارها را تبدیل به جاذبه ی مهم گردشگری کرده است، ساختار تو در تو و رازآلود آن ها است که تایید دیگری بر حضور تمدن و انسان ها در آن است. جالب آن که این غار ها به لحاظ ظاهری، دستخوش تغییر نشده و ظاهر باستانی خودشان را همچنان حفظ کرده اند. غارهای خربس در قشم را می توان به لحاظ ساختاری، با دخمه‌هاى آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر مقایسه کرد.

در قسمت راست این غارها که به زیارتگاه معروف است، دهلیز ها و دالان هایی توسط هنرمندان امروزی تراشیده شده است تا به درک ساختار قدیمی این غارها کمک کنند. در داخل این بخش های جدید، کنده کاری هایی با الهام از طرح باستانی انجام شده است که جلوه ی بسیار زیبایی به درون این غارها بخشیده است.

عده ای علت وجود این غار ها را ساخت پناهگاهی برای مردم خربس می دانند که در زمان های قدیم، برای فرار از دست دزدان دریایی نیاز به مخفی گاهی داشتند تا از جان و مالشان حفاظت کنند. در نتیجه این غارهای تو در تو که به احتمال زیاد دست کند هستند ایجاد شد تا افراد، خصوصا زن ها، بچه ها و افراد مسن بتوانند برای مدتی در آن ها بمانند.

این غارهای دست کند، مجموعه ‌اى از حفره‌هایی است که با راهروهاى باریک به هم راه دارند و در تالار مرکزی، که جاى اجتماع بوده است، دو تاقچه کوچک جاچراغی نیز ساخته شده است. در پایین دهانه این غارها، برکه‌ اى وجود دارد که در آن آب باران را نگهداری می کردند.

روستای خربس در مسیر قشم به رمچاه و سوزا واقع شده ‌است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *