1اشاره
1اشاره

نکات ایمنی در خرید و فروش آنلاین

با توجه به این‌که به پایان سال نزدیک می‌شویم، شاهد رشد خرید و فروش کالاهای دست دوم و نو در کنار حراج‌های نوروزی خواهیم بود. پلیس فتا و جرائم سایبری درباره این خریدهای اینترنتی هشدارهای مهمی را برای شهروندان منتشر کرده است. تا در دام افراد شیاد و کلاه بردار گرفتار نشوند. در ادامه توجه شما را به برخی از این هشدارهای ضروری جلب می‌کنیم.

کلاهبرداران سایبری در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف در مورد خرید کالاهای ارزان و با کیفیت تبلیغات انبوهی را راه اندازی کرده‌اند. تا در این راه طعمه‌های خود را به دست بیاورند و کالاهای بی‌کیفیت را به جای محصول اصلی به فروش برسانند. در این زمان حتماً از اینکه فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی است اطمینان حاصل کنید. این نماد توسط برخی از فروشگاه‌های غیر مطمئن جعل شده و به صورت عکس درون سایت مربوطه قرار داده می‌شود. برای دریافت اطلاعات دقیق روی این نماد در وب سایت کلیک نمایید. تا صفحه مربوط به مجوز را از طریق مرورگر وب سایتتان مشاهده کنید. آدرس صفحه مجوز باید با آدرس اینترنتی enamad.ir شروع شود. سپس آدرس فروشگاهی که دارای نماد الکترونیکی است درون این وب سایت نمایش داده می‌شود. دقت داشته باشید که آدرس فروشگاه اینترنتی با آدرس نمایش داده شده در مرورگر یکسان باشد و صرفاً به علت تشابه نام سوء استفاده صورت نپذیرفته باشد.

افرادی که قصد خرید اینترنتی را دارند می‌توانند دامنه وب سایت مد نظر را درون وب سایت enamad.ir جستجو کنند. تا از بابت وجود نماد اعتماد الکترونیکی اعتماد حاصل کرده و با خیال راحت خریدهای اینترنتی را انجام دهند.

یکی از دام‌های دیگری که پلیس فتا در رابطه با آن هشدارهای جدی منتشر کرده است. درگاه‌های بانکی غیر معتبر است؛ که از طریق آن‌ها فیشینگ صورت می‌پذیرد و اطلاعات کاربر به دست سارقان می‌افتد. این آدرس‌ها کپی دقیق ظاهر گرافیکی بانک مورد نظر را دارا هستند و در قسمت URL نیز تا حد بسیار زیادی با وب سایت بانک مشابه می‌باشند. برای اطمینان از درگاه بانکی باید توجه داشته باشید که در کنار آدرس سایت، عبارت https:// ذکر شده باشد. هم‌چنین از طریق وب سایت بانک آدرس درگاه اینترنتی را چک کنید و به طور کامل برای پرداخت تطبیق دهید.

یک راه دیگر تشخیص وب سایت بانک وجود علامت قفل مانند در کنار صفحه آدرس اینترنتی است. کاربران باید به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشد و از طریق صفحه ‌کلیدهای مجازی اقدام به وارد کردن مشخصات کارت بانکی نمایند.

پلیس فتا درخواست کرده است که هموطنان در ایام نوروز چندین بار رمز اول و دوم بانکی‌شان را به صورت هفتگی تغییر دهند. تا برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های آن‌ها صورت نپذیرد.

یکی دیگر از تبلیغات انبوه کلاه‌برداران در ایام عید، تبلیغات گسترده برای قالی شویی است. این آگهی‌های قالیشویی که در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی به تعداد بالا تکثیر می‌شوند. از اعتبار کافی برخوردار نیستند. بنابراین قبل از ارسال فرش به این قالی شویی ها با مرکز 118 تماس بگیرید و شرایط مجوز قالی ‌شویی مد نظر را بررسی نمایید. تا فرش‌های خودتان را برای شستشو به مراکز معتبر قالی‌شویی ارسال کنید. همچنین با مراجعه به سایت اتحادیه قالی ‌شویان می‌توانید لیست قالی‌شویی های دارای مجوز را مشاهده کنید و در دام افراد شیاد و کلاهبردار نیفتید.

همچنین در بسیاری از سایتهای اَگهی رایگان اینترنتی و یا از طریق پخش تراکت و درج اَگهی در روزنامه ها تبلیغاتی در رابطه با اعزام نظافتچی‌های نوروزی منتشر می‌شود که با توجه به اینکه این سایتها هیچ ارتباطی با اَگهی دهنده نداشته و مسئولیت اَن با خود اَگهی دهنده میباشد که در همه این سایت ها نیز به اَن اشاره شده است؛ لذا در کسب اعتبار اَگهی دهندگان دقت لازم را بعمل اَورید. چرا که در بعضی موارد افراد شیاد و کلاهبردار تنها برای شناسایی محل و انجام سرقت قصد ورود به منزل شما را دارند. بنابراین تنها از مراکز خدماتی معتبر نظافتچی درخواست کنید و تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید.

فروش کالاهای دست دوم نیز امروزه رونق فراوانی گرفته است. در آستانه سال نو بسیاری از افراد وسایل منزلشان را به فروش می‌گذارند. تا کالاهای جدید را برای سال نو خریداری کنند. کالاهای دست دوم معمولاً دارای قیمت کمتری هستند و از طرفداران بسیاری برخوردار هستند. از این رو بسیاری از کلاهبرداران از این طریق اقدام به سرقت می‌کنند. این افراد کالاهای دست دومی مانند مبلمان را برای فروش می‌گذارند و تصاویری از مبلمان های تمیز و نو را برای شما ارسال می‌کنند. در صورتی که این مبلمان اصلاً وجود خارجی ندارد. سپس درخواست می‌کنند تا وجه را پرداخت کنید تا مبلمان برای شما ارسال شود.

قبل از دریافت کالا به هیچ وجه پولی را به حساب دیگران واریز نکنید و تنها زمانی که کالا را دریافت کردید وجه را پرداخت نمایید.

از سوی دیگر بسیاری از سارقان به عنوان خریدار کالای دست دوم به محل زندگی افراد مراجعه می‌کنند و تمامی قسمت‌های خانه را مورد بررسی قرار می‌دهند. تا در زمان برنامه ریزی شده اقدام به سرقت نمایند. یا اینکه برای خرید کالا در مکان‌های خلوت قرار می‌گذارند و اقدام به سرقت و باج گیری میکنند. بنابراین مراقب این گونه افراد باشید و تا حد امکان در مکان‌های خلوت به تنهایی حضور پیدا نکنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *