1اشاره
1اشاره
کولرهای گازی

هرآنچه باید در مورد کولرهای گازی بدانیم

همه چیز در مورد کولرهای گازی

کولر گازی در واقع یک سیستم تبریدی تراکمی بوده که در محیط های درون ساختمانی جهت تهویه مطبوع به کار برده می شود. اگر چه در حال حاضر اکثر کولرهای گازی از عملکرد سرد و گرم برخوردار بوده اما به طور کلی بیشترین استفاده آن ها جهت خنک کردن فضا در روزهای گرم سال است.

نحوه عملکرد کولر گازی

در واقع برای آشنایی با شیوه کار کردن کولر گازی ابتدا نیاز بوده که نسبت به بخش های گوناگون کولر گازی شناخت پیدا نمایید. به طور کلی یک کولر گازی متشکل از سه بخش اواپراتور، کمپرسور و کنداسور می باشد. در هر یک از این بخش ها جریان گاز فریون وجود دارد. گازهای فریونی در صورت متراکم و بعد رها شدن از طریق جذب گرمای محیط باعث خنک شدن محیط می گردند.

از این طریق کمپرسور گاز را متراکم ساخته و آن را به طرف اواپراتور انتقال خواهد داد.

اواپراتور در واقع لوله ای با خمیدگی های متعدد بوده که به واسطه شبکه ای از فین ها با هوای محیط تماس بیشتری خواهد داشت. به طور معمول فن هایی در مقابل اواپراتور قرار گرفته که بعد از مکش هوای درون اتاق، آن را به منظور خنک شدن از مابین فین های اواپراتور عبور داده و بعد از طریق خروجی دمپر این هوا را به بیرون پرتاب خواهد نمود. در حقیقت هوای خود اتاق را گرفته و گرمای آن را به گاز فریون سرد انتقال داده تا محیط خنک شود و در این بین هوای جدیدی به اتاق وارد نخواهد شد و تنها همان هوای خود اتاق بوده که به گردش در می آید. از این رو در زمان روشن بودن کولرگازی نیاز به بسته بودن تمامی درب و پنجره ها نیست. در کولرهای آبی اما برخلاف نمونه های گازی هوای بیرون اتاق با تهویه فشار مثبت به داخل اتاق هدایت شده و در صورت بسته بودن محیط به صورت کامل، محیط مورد نظر دچار شرجی شده و به همین دلیل توجیهی برای استفاده از کولر گازی و آبی به صورت همزمان وجود نخواهد داشت.

در پروسه چرخش هوای اتاق به وسیله کولر گازی و نیز میعان بخار آب درون هوا، آبی حاصل آمده که در پایین اواپراتور به وسیله سینی درین جمع شده و در نهایت به بیرون از پنل منتقل می گردد.

همچنین گاز خارج شده از اواپراتور نیز با توجه به آن که گرمای محیط را به خود جذب نموده با افزایش دما رو به رو شده و دچار انبساط می گردد. از این رو برای متراکم سازی دوباره آن به انرژی زیادی نیاز می باشد و لذا نیاز بوده که پیش از بازگشت این گاز به کمپرسور، به واسطه کاهش دما انقباض پیدا نماید. کندانسور نیز بخشی در کولر گازی بوده که در آن، عمل انتقال گرمای گاز به سیالی دیگر (اتمسفر) صورت خواهد گرفت. به همین دلیل کولرهای گازی را می توان در گروه سیستم های تبریدی تراکمی هواخنک قرار داد، در واقع خنک سازی کندانسور آن به وسیله هوا انجام می گیرد.

ساختار کندانسور نیز مانند اواپراتور بوده و کندانسور نیز لوله های با خمیدگی های متعددی بوده که دور آن شبکه ای از فین ها قرار گرفته تا با هوای محیط تماس بیشتری داشته باشند. با از دست رفتن دمای گاز در کندانسور، گاز دوباره به کمپرسور برگشته و این چرخه ادامه پیدا می نماید.

در رابطه با کولرهای گازی سرد و گرم، با توجه به قابل بازگشت بودن سیکل هیت پمپ، کولرهای گازی نیز این امکان را داشته تا در طی سال کنترل آب و هوایی خانه را از طریق گرمایش در زمستان و رطوب گیری در تابستان به دست بگیرند. هیت پمپ در زمستان با جذب منبع هوای گرم از هوای خارج و نیز در تابستان با انتقال گرما به هوای بیرون، موجب مطلوب شدن فضای درون خانه خواهد شد. اما با توجه به کریستاله شدن سریع گازهای فریونی در دماهای منفی کولرهای گازی در زمینه گرمایشی چندان موفق عمل نخواهند کرد.

اسپلیت

اسپلیت در واقع به معنای دو تکه بوده و به طور کلی به کولرهای گازی گفته شده که از دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده اند. در این کولرها اواپراتور در یونیت داخلی قرار داده شده و یونیت خارجی برای تعبیه کمپرسور و کندانسور در نظر گرفته شده است. به منظور برقراری ارتباط بین یونیت داخلی و یونیت خارجی نیز از لوله های مسی رفت و برگشت استفاده می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *