1اشاره
1اشاره
سفرهای جاده ای

چرا در سفرهای جاده ای حالمان بد می شود؟

سفرهای جاده ای یکی از لذت بخش ترین سفرهاست. در مسیر، مناظر طبیعی زیادی را تماشا می کنید و هر وقت دوست داشتید در کنار جاده می ایستید، غذایی می خورید و مدتی استراحت می کنید. اما یکی از مشکلاتی که در سفرهای جاده ای به خصوص بچه ها با آن روبرو می شوند احساس حالت تهوع و ماشین گرفتگی است. به نظر شما این حالت آزاردهنده برای چه اتفاق می افتد؟ اگر می خواهید به جواب این سوال برسید در ادامه ما را همراهی کنید.

در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده این احساس حالت تهوع به دلیل واکنش مغز به مسمومیت ناگهانی اتفاق می اقتد و مغز به اشتباه این طور تصور می کند که ما مسموم شده ایم! وقتی در ماشین نشسته ایم مغز پیام های ضد ونقیضی را از محیط اطراف دریافت می کند درست مثل وقتی که مسموم شده باشیم. در هنگام مسمومیت هم راحت ترین راه برای بیرون آمدن سم از بدن بالا آوردن است. به نظر شما چرا مغز انسان در خودرو اینگونه می شود؟

اگر ماشین سرعت زیادی داشته باشد و مسیر پر از پیج و خم های تند باشد معمولا شرایط بدتر می شود. به گفته کارشناسان حدود ۲/۳ از مردم با بیماری ماشین گرفتگی روبرو می شوند که بیشتر آن ها کودکان و یا نوجوانان هستند.  دلیل این وضعیت این است که با اینکه در وسایل نقلیه در حال حرکت هستیم اما بیشتر حس های ما فکر می کنند که بدنمان بی حرکت است و از آنجاییکه بر روی صندلی خودرو نشسته ایم و بی حرکت هستیم پس در واقع واقعا ساکنیم!

از طرفی حسگرهای تعادل در گوش که در واقع همان تیوب های کوچک مایع در گوش داخلی هستند این پیام را به مغز می رسانند که ما با سرعت مشخصی در حال حرکت رو به جلو هستیم. حرکت این مایع به مغز می فهماند که ما حرکت می کنیم اما در واقع ما بر روی صندلی بی حرکتیم اینجاست که مغز پیام های متناقض از محیط می گیرد. تالاموس مغز این اطلاعات را در کنار هم می گذارد تا به به این تنیجه برسد که در اطراف ما چه اتفاقاتی می افتد و در بیشتر اوقات به این نتیجه می رسد که سم باعث این وضعیت شده است برای همین هم در ما احساس حالت تهوع ایجاد می شود تا آن سم مزاحم از بدنمان خارج شود.

نکاتی وجود دارد که با انجام آن ها می توانید در صورت ماشین گرفتگی، حالتان را بهتر کنید. می توانید شیشه را پایین دهید و کمی هوای تازه بخورید و یا چشمان خود را ببندید تا برای مدتی جایی را نبینید. استفاده از دارو و یا نشستن بر روی صندلی جلو هم کمک کننده است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *