1اشاره
1اشاره

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را تشخیص دهیم؟

چگونه از کارکرد واقعی کیلومتر خودرو مطلع شویم؟

کیلومتر خودرو و کارکرد آن نشان می دهد که یک خودرو چقدر مسافت را طی کرده و استهلاک آن چقدر بوده است. این نکته اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است برخی از قطعات نیاز به تعویض داشته باشند و به همین علت هزینه خرید این خودرو پایین می آید. دستکاری کیلومتر شما امکان پذیر است و راههایی وجود دارد تا از این کار اطلاع پیدا کنید.

برای اکثر افراد کارکرد واقعی کیلومتر شمار خودرویی که قرار است بخرند بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا احتمال دستکاری کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که نگرانی را از بابت این موضوع بیشتر می کند. ولی باید ببینیم به چه روشی می توان به کارکرد واقعی خودرو دست پیدا کرد؟

باید بدانید که عامل اصلی برای کیلومتر خودرو و مواردی از این قبیل تغییرات باطری سازها هستند که مبلغ اندکی دریافت می کنند و اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می کنند. از این رو مشتری که با هزینه ای حدود 500 هزار تومان می تواند چند میلیون سود کند راضی به پرداخت این هزینه است.

متأسفانه این کار به یک روش درآمدزایی برای این افراد تبدیل شده و به عواقب ضررهایی که به دیگران می زنند فکر نمی کنند و این کار غیر اخلاقی را انجام می دهند.

دستکاری کارکرد واقعی خودرو علاوه بر این که باعث گران فروشی خودرو می شود، خریدار با این حساب که خودرو کم کار کرده وارد معامله می شود و به بعضی موارد که شامل قطعات مصرفی خودروست و ممکن است سالم نباشد توجه نمی کند؛ مثلاً تسمه تایم اهمیت زیادی در خودروهای جدید دارد و اگر به آن توجه نشود به مرور سبب کج شدن سوپاپ خودرو می شود که حدود 1 تا 2 میلیون می تواند هزینه بر دوش صاحب خودرو بگذارد. این مشکل صرفاً از کیلومتر خودرو معلوم می شود و راهی برای تشخیص آن وجود ندارد.

راههای مختلفی برای بررسی کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که می توان به چک کردن ECU، وضعیت ظاهری خودرو، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی و … اشاره کرد. البته برخی افراد در ECU نیز دست می برند تا کسی با چک کردن آن متوجه تغییرات در آن نشود!

متأسفانه برخی از باطری سازهای متقلب در این امر گاهی آنقدر حرفه ای عمل می کنند که خودروهای کارکرده را به راحتی در حد صفر می رسانند. البته باید ظاهر خودرو نیز بتواند تأیید گر این عمل باشد.

ظاهر خودرو اولین معیار کارکرد واقعی خودرو است

از بهترین روش هایی که برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو باید به آن توجه داشت ظاهر خودرو است. این موضوع به خصوص در خودروهایی که بین 3 تا 5 سال کار کرده اند به خوبی قابل تشخیص است؛ مثلاً ساییدگی پدال گاز و ترمز می تواند به سادگی کار را برای شما آسان کند؛ زیرا در خودرویی که حدود 20 هزار کیلومتر کار کرده است عملاً نباید روی پدال ها ساییدگی چندانی دیده شود. از این رو زمانی که در این خودروها ساییدگی پدال به چشم می خورد احتمال دست کاری کیلومتر خودرو وجود دارد.

اگر به مورد ظاهری دیگری مانند رادیاتور خودرو و رودری آن نگاه کنید در صورت کارکرد بالای خودرو می توان به راحتی آن را تشخیص داد. از این رو بهتر است به یک نکته ی اساسی توجه داشته باشید که از خرید خودرو از دلالان خودداری کنید و بدانید که اگر فرد حرفه ای باشد با هزینه ای اندک این موارد را نیز تعویض می کند که شما نتوانید آن را تشخیص دهید.

البته مواردی نیز وجود دارند که دلالان نمی تواند کاری از پیش ببرند و قابل تعویض نیست که به بررسی آن ها می پردازیم.

موارد قابل اطمینان تر برای تشخیص کارکرد کیلومتر خودرو

رادیاتور خودرو برای خودروهایی با کارکرد کیلومتر بالا برای یک کارشناس به خوبی قابل تشخیص است. در این مورد فاصله ی اصلی پره ها که در گذشت زمان و بر اثر ورود هوا و حشرات و دیگر عوامل زیاد می شود. طبیعتاً هر چه فاصله ی این پره ها بیشتر باشد کارکرد کیلومتر خودرو نیز بالاتر است. معمولاً رادیاتور خودرو پس از هر 150 کیلومتر استفاده تعویض می شود. در صورتی که رادیاتور عوض شده باشد و فروشنده ادعا کند که با کارکرد کم آن را تعویض کرده است احتمال دستکاری وجود دارد.

موارد دیگری نیز وجود دارند که می توان آن ها را بررسی کرد و کارکرد کیلومتر خودرو را حدس زد. در خودروهایی که کارکرد آن ها زیر 50 هزار کیلومتر است، وجود لبه های تیز حالتی غیر طبیعی است. اگر کارکرد کیلومتر خودرو زیر 50 هزار کیلومتر را نشان می داد و با بررسی این بخش متوجه شدید که لبه های تیزی وجود دارد، بهتر است به این مورد دقت کنید که احتمالاً در حال خرید خودرویی هستید که کارکردی بالاتر از 50 هزار کیلومتر داشته است.

پیشنهاد کارشناسان برای خرید خودرو

کارشناسان توصیه می کنند حتماً برای خرید خودرو از یک کارشناس خبره و در صورت امکان آشنا کمک بگیرید. در این صورت ممکن است نیاز باشد مقداری هزینه به کارشناس بپردازید که این هزینه در مقابل ضرر و زیان های احتمالی حاصل از کارکرد اشتباه کیلومتر خودرو رقم بسیار کمی خواهد بود.

می توانید به جای خرید خودرو از بازار آزاد و نداشتن اطمینان در این مورد، خودروی ارزان تر و صفر را از کارخانه خریداری کنید یا هزینه ی کمتری برای خرید خودروی دست دوم و مناسب بپردازید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *