1اشاره
1اشاره
جاذبه های گردشگری گیلان

جاذبه های گردشگری گیلان

سرزمین جلگه ای و کوهستانی حاشیه جنوبی دریای خزر شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان به دلیل حائل شدن بین دریا ور شته کوه البرز طبیعتی متفاوت با سایر نقاط کشور دارد. استان گیلان با طبیعتی بکر و مردمانی مهمان نواز سال هاست که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

جاذبه های معروفی همچون تالاب انزلی، شهرک تاریخی ماسوله، شهر زیبای لاهیجان، بنای تاریخی قلعه رودخان و البته نوار ساحلی دریای خزر برای اکثر گردشگران آشناست و طی سالیان گذشته به خوبی معرفی شده است. در این مقاله کوتاه پنج منطقه بسیار زیبا و رویایی دیگر از استان گیلان معرفی می شود تا در صورتی که تصمیم گرفتید به این استان شمالی مسافرت کنید، بازدید از آن ها را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید.

1. موزه میراث روستایی گیلان

موزه های روستایی، تصاویری ملموس از زندگی سنتی اند که در آن ها می توان معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی را از نزدیک مشاهده و زندگی روستایی را تجربه کرد. این موزه ها فضایی را فراهم می کنند تا مردمان هر سرزمین با گذشته نزدیک پدران و مادران خود آشنا شوند.

موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران است. این موزه که در نوع خود در خاورمیانه و آسیای مرکزی منحصر به فرد است، همه روزه از ساعت 9 تا 16:30 پذیرای مسافران است. هزینه ورودی برای هر نفر سه هزار تومان می باشد.

نحوه دسترسی: کیلومتر 15 جاده رشت- قزوین، خروجی غربی جاده سراوان- فومن

امکانات: پارکینگ، سرویس، پذیرایی چای و شیرینی محلی

مناطق دیدنی نزدیک: پارک جنگلی سراوان، سد سنگر، سد خاکی و دریاچه سقالکسار

2. تله کابین حیران

مجموعه توریستی و گردشگری حیران در حاشیه کوهستان زیبا و دیدنی حیران در حد مرزی بین استان های اردبیل و گیلان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و از سمت ایستگاه بالا به جنگل مشهور فندقلو شهرستان نمین منتهی می شود. از چشم اندازهای زیبای این مجموعه توریستی می توان به قلعه شیندان که از آثار مهم تاریخی زمان ساسانیان است اشاره کرد که اکنون در اراضی کشور آذربایجان قرار گرفته است و در طول مسیر حرکت تله کابین و همچنین ایستگاه بالا به راحتی قابل مشاهده است. گردنه حیران جاده ای پرپیچ و خم با طبیعتی زیبا و چشم اندازی وسیع، خود از نقاط دیدنی گیلان است. قیمت بلیت تله کابین برای هر نفر 20 هزار تومان است.

نحوه دسترسی: مسیر رشت به سمت آستارا از دو جاده رشت- انزلی- آستارا یا رشت- صومعه سرا- آستارا پیموده می شود که مسیر دوم ایمن تر و نزدیک تر است (183 کیلومتر) سپس از آستارا به سمت اردبیل وارد گردنه حیران شده و پس از طی 70 کیلومتر به ایستگاه تله کابین می رسیم.

امکانات: تله کابین، کارتینگ، ترامبولین، آلاچیق، رستوران، کافی شاپ، چای خانه سنتی

مناطق دیدنی نزدیک: جنگل های فندقلو، بازارچه ساحلی آستارا

3. پارک ملی (تالاب) بوجاق

این تالاب زیبا در محل تلاقی سفیدرو با دریای خزر واقع شده است. این پارک پناهگاه امن و محیطی طبیعی برای زندگی بیش از دویست گونه پرنده مهاجر است که همه ساله با شروع فصل پاییز از نقاط مختلف دنیا به این منطقه مهاجرت می کنند و جشنواره زیبای پاییزی را از گونه های نادر پرندگان برای گردشگران ترسیم می کنند. تالاب بوجاق علاوه بر میزبانی گونه های مختلف پرنده، زیستگاه بیش از پنجاه گونه ماهی و آبزیان بومی و مهاجر است و از معدود زیستگاه های فک خزری؛ تنها پستاندار دریای خزر است.

این پارک ملی به لحاظ خشکی و دریایی بودن و عبور رودخانه سفیدرود از میان آن و قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر جلوه ای منحصر به فرد به خود گرفته است.

نحوه دسترسی: این منطقه زیبا که در فاصله 45 کیلومتری رشت قرار دارد، از جاده رشت- کوچصفهان- لشت نشاء- زیباکنار و جاده رشت- خمام- حسن رود- زیباکنار برای گردشگران قابل دسترسی است.

امکانات: قایق موتوری، ویلا و سوییت های اقامتی، رستوران، هتل

مناطق دیدنی نزدیک: اسکله چوبی و ساحل کیاشهر، ساحل دریای خزر، منطقه آزاد انزلی و مراکز خرید آن

4. ییلاقات ماسال

ماسال شهری در 55 کیلومتری شمال غربی رشت و در دامنه کوه های تالش است. جاذبه های طبیعی ماسال فراتر از آن است که امکان معرفی آن در چند خط وجود داشته باشد، فقط می توان توصیه کرد که حداقل 25 کیلومتر از جاده کوهستانی ییلاقات ماسال را طی کنید تا در این جاده زیبا با طبیعتی مسحورکننده و بکر مواجه شوید و خوش اقبالی در بعضی از روزهای سال با ارتفاع گرفتن و خروج از ابرها، جنگل ابر را در زیر پاهای خود ببینید. با توجه به امکانات موجود در منطقه اقامت شبانه با هزینه کم و امنیت بسیار در این مسیر امکان پذیر است.

نحوه دسترسی: مسیر رشت- صومعه سرا- ماسال حدود 51 کیلومتر و سپس به سمت ییلاقات زیبای ماسال

امکانات: هتل- رستوران- خانه های روستایی، سوییت و اتاق های چوبی برای اسکان شبانه

مناطق دیدنی نزدیک: ییلاقات شاندرمن، جنگل آلیان و تنیان

5. سیاهکل و دیلمان

منطقه سیاهکل تا دیلمان و ییلاقات اطراف دیلمان از جاذبه های بکر، زیبا و متنوع گیلان است. بدون شک آبشارهای سیاهکل یا بیشترین زیبایی های طبیعی و جذابیت های گردشگری چشم و دل هر علاقه مند به طبیعت را می نوازد و محیطی مناسب برای گذراندن ساعات بیکاری و فراغت فراهم می آورد.

مسیر 45 کیلومتری بسیار زیبای سیاهکل به دیلمان از دیگر جلوه های بی بدیل گردشگری استان گیلان است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. در این مسیر آبشارهای زیبایی همچون لونک و چشمه آب معدنی لاریخانی محل مناسبی برای استراحت است. ییلاقات دیلمان که در ارتفاع بیش از دو هزار متری قرار گرفته اند دارای پوشش گیاهی متفاوتی نسبت به جنگل های سیاهکل هستند که این تنوع خود بر زیبایی منطقه افزوده است.

امکان اسکان شبانه و ارزان و امن در خانه های روستایی و سوییت های اقامتی  دیلمان و روستاهای اطراف آن به راحتی میسر است. توصیه می شود در عبور از منطقه زیبای سیاهکل- دیلمان به هیچ وجه عجله نکنید و با آرامش از زیبایی های این منطقه لذت ببرید.

نحوه دسترسی: دسترسی به سیاهکل از دو جاده رشت- لاهیجان- سیاهکل و رشت- سنگر- سیاهکل میسر است. مسیر سیاهکل به دیلمان نیز جاده ای 45 کیلومتری و کوهستانی و پرپیچ و خم دارد که رعایت احتیاط در آن ضروری است. البته مسیر دیلمان- آسیابر- بره سر- توتکابن- رستم آباد نیز می تواند در تابستان و در روزهای غیربارانی مسیر مناسبی برای بازگشت باشد که خود جاذبه ای دیگر است.

امکانات: خانه های روستایی و سوییت های اقامتی، رستوران، هتل

مناطق دیدنی نزدیک: آستانه اشرفیه، لاهیجان، سد سنگر، منطقه عمارلو و خورگام.

توصیه های مهم

خاطره خوش سفر را با سبقت غیرمجازی، سرعت غیرمطمئن، عبور از شانه خاکی راه و انواع تخلفات دیگر با یک روز نحس و پرحادثه عوض نکنید.

عاجزانه خواهشمند است زباله های خود را در کیسه ای جمع کنید و پس از مراجعه به شهر دور بیندازید.

در کنار علفزارهای خشک و زیر درختان به هیچ وجه آتش روشن نکنید و حتما قبل از خروج از طبیعت بر روی آتش آب بریزید و از خاموش شدن آن مطمئن شوید.

روی دیگر طبیعت زیبا، خشن است؛ از این رو در کنار رودخانه ها، زیر صخره ها و مسیر خشک شده رودها ماشین خود را پارک نکنید، چادر نزنید و شب نخوابید. خطر ریزش سنگ و طغیان رودخانه ها همواره وجود دارد.

ترجیحا در روزهای بارانی به مناطق کوهستانی نروید؛ جاده های مه آلود و لغزنده، خطرناک است و طبیعت زیبا در زیر ابرها پنهان.

به هیچ وجه در کنار جاده زیرانداز پهن نکنید و به استراحت نپردازید. خطر منحرف شدن خودروهای عبوری همیشه وجود دارد. با کمی حوصله در سراسر گیلان مکان های امن برای استراحت و چادرزدن و شب ماندن وجوددارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *